Kvast-Johannas städvecka 14-20/9 Adolfsbergs kyrkas lekpark

Nyhet Publicerad

Den 16/9 ordnar Håll Sverige rent en skräpplockardag - vi är självklart med, men vi gör städningen under en hel vecka! Vi behöver alla hjälpas åt för att ta hand om skapelsen. I Kalle Posts lekpark finns städkit att hämta, det finns lite energi i form av frukt (som Ica Supermarket Parken sponsrar med) ett skräpbingo att ta med hem samt en tipspromenad att gå. Nytt för i år är även ett bytesskåp där du kan lämna in -eller ta med dig en leksak ifrån. Välkommen att plocka skräp, lära dig mer om hur skräp ställer till det i naturen, leka och ha kul!

Bytesskåp i Adolfsbergs kyrka Foto: Johanna Sjölin

Kvast-Johanna - rättvisa och hållbarhet

Här har ni Kvast-Johanna - hon kämpar för ett mer hållbart och rättvist samhälle. Det gör hon på många olika sätt här i Adolfsbergs kyrka. Dels så har hon ett skåp inne i Adolfsbergs kyrka där hon säljer rättvisemärkta- och fairtrademärkta varor. Kvast-Johanna har även ett bytesskåp med leksaker ute i lekparken där man kan hämta eller lämna en leksak. Hon har även gett ut en egen receptsamling med hållbara och klimatsmarta recept och håller varje år källsorteringsveckor för barn. Hon finns självklart med i Adolfsbergs församlings nationella grupp som sköter insamlingar till olika välgörande ändamål, t.ex. Världens Barn och ACT Svenska kyrkan.

Tre små tjejer hoppar hage utomhus.

Adolfsbergs församling

Adolfsbergs församling ligger i södra Örebro och är en del av Svenska kyrkan i Örebro pastorat. I församlingen finns plats för liv, hopp och tro i gudstjänst och vardag. Här finns utrymme för möten, utmaningar, kraft och växande.