Foto: Albin Hillert/LWF

COP26: Det är nu det gäller

Halvvägs in i klimattoppmötet i Glasgow hörs blandade reaktioner på de utspel och löften som hittills gjorts. Svenska kyrkan finns fortsatt på plats under kommande vecka när chefsförhandlingarna tar vid. Här kan du läsa om en del som skett under första veckan.

Pilgrimer anlände till Glasgow

Foto: Emanuel Eriksson

Efter 103 dagar och omkring 1700 kilometers vandring anlände diakon Annika Spalde, hennes medvandrare, liksom flera andra pilgrimsvandringar, till Glasgow på lördagen (30 okt). Längs hela vägen har människor anslutit och gjort dagsetapper tillsammans med kärntruppen. Förutom den långa vandringen till Glasgow så har det hittills arrangerats över 300 Walk for Futurevandringar i Sverige, Danmark, Island och Spanien. Tillsammans har cirka 10.000 dagsvandrat för klimatet!

Annika har blivit intervjuad av en mängd nyhetsmedier och har under veckan medverkat och talat vid flera samlingar. På vandringens Facebooksida finns videos och länkar.

Interreligiöst evenemang och överlämning av namninsamling

Människor från olika trostraditioner i gemensam interreligiös manifestation för klimatet. Foto: Albin Hillert/LWF

På tisdagskvällen (2 nov) samlades människor från flera trostraditioner i St George's Tron Church i Glasgow. I en gemensam manifestation lyftes trosbaserade aktörers röst för klimatet och klimaträttvisa. I anslutning till mötet lämnades även Act Svenska kyrkans 13 000 namnunderskrifter, som en del i en större kampanj för klimaträttvisa, in. Totalt kom man upp i ca 150 000 underskrifter från hela världen som, tillsammans med fem krav, vill sätta press på beslutsfattarna.

Under mötet uttryckte Lutherska Världsförbundets generalsekreterare Rev. Anne Burghardt sitt stöd: “Vi behöver mod att agera för att säkerställa klimaträttvisa. Som människor av tro vädjar vi till världens ledare att ta tydliga steg under COP26 för att undvika förvärrad klimatkatastrof och mänskligt lidande”.

Mötet spelades in och är på engelska (börjar ca 5 min in).

Ärkebiskop Antje Jackelén på plats

Under fredagen (5 nov) medverkade ärkebiskopen på ett seminarium som Act Svenska kyrkan arrangerade tillsammans med Islamic Relief. Samtalet handlade om hur det internationella samfundet och regeringar kan samverka med religiösa aktörer i det lokala arbetet för jämställd klimatanpassning, hållbar omställning och klimaträttvisa.

Ärkebiskopen har även samtalat med de Ageravolontärer som finns på plats.

- Ungas möjlighet att påverka allas vår framtid måste stärkas. Nio Ageravolontärer ingår i en delegation på klimattoppmötet. Så inspirerande att ta del av deras tankar och erfarenheter!

Under lördagen (6 nov) deltog ärkebiskopen i den stora demonstrationen. Det har även hunnits med många informella samtal, bland annat Sveriges chefsförhandlare Mattias Frumerie och folkrättsjuristen Matilda Månsson från Sametinget, som är representant i Sveriges officiella delegation. Under söndagen (7 nov) genomfördes en ekumenisk gudstjänst i Glasgows katedral.

Ageravolontärer: Skapelsen är inte till salu

Fredagen den 5 november var klimattoppmötets temadag “Youth and Public Empowerment Day”. Ageravolontärer deltog när ett stort antal människor samlades på George's Square i Glasgow, liksom  Greta Thunbergs ‘Fridays for Future’ som mobiliserat många unga.

Foto: Albin Hillert/LWF

/Therése Weisz