Nosaby kyrka och bygd

Föreningen "Nosaby kyrka och bygd" samlar kunskaper om folket, bygden och om livet i Nosaby längre tillbaka i tiden. Så att framtidens byfolk får kunskap om vad de kommer ifrån.

Program hösten 2024

Vi träffas en gång i månaden och har olika programpunkter alla gånger. Träffarna är i församlingsgården i Nosaby.

måndag 12 augusti kl. 17.30

måndag 9 september kl. 17.30

måndag 14 oktober kl. 17.30

måndag 11 november kl. 17.30

måndag 16 december OBS tiden kl. 14-16. Julavslutning tillsammans med Lekmannakåren.

Kostnad för fika

Kaffe och fika serveras i slutet av träffen, kostnad 20 kr/person. Tacksam för kontant betalning på plats.

Föreningen öppen för alla

Medlemsavgiften till föreningen är 50 kr/år. Det går bra att betala avgiften kontant på våra möten eller kontakta oss för mer information.

Berätta gärna om föreningen för dina vänner och bjud med dem till våra möten. Alla möten är öppna för alla, även de som inte är medlemmar ännu.  Ju fler medlemmar vi blir desto lättare är det att efterforska i hur livet var förr i tiden och sprida den kunskap vi har.

Vad gör föreningen?

Tillsammans samlar vi kunskap om bygden och hur livet var förr i Nosaby. Vi har även en studiecirkel i Sensus regi där vi tillsammans letar uppgfiter och gör nya efterforskningar.

Böcker om bygden

Föreningen har gett ut böckerna om Nosabybygdens historia, del 1 och 2.

I november 2005 släpptes den första boken om Nosabybygdens historia och strax innan jul 2007 kom uppföljaren. Vi har lagt ner mycket jobb på detta och är väldigt stolta över denna dokumentation.

I dels två får läsaren ta del av bland annat sjösänkningen av Nosabysjön, om invånare och samhälle från de olika byarna i Nosaby socken, kommunikationerna förr och nu, motorrismens intåg och inte minst minnesvärda texter om människorna som utvandrade. Boken är på närmare 580 sidor och kostar 280 kronor. Den finns att köpa på pastorsexpeditionen i Nosaby.

Del två av böckerna kan du även köpa på Skånes Släktforskarförbund. Länk till deras webbsida.

Vill du vara med?

Vi behöver hjälp med att få veta mera och att samla bilder och minnen från församlingens område. Har du gamla foto, kartor eller annat som kan visa områdets historia? Om du har något att bidra med, är vi mycket tacksamma om vi kan få ta del av detta. Kanske vill du vara med och göra framtidens dokumentationer?

Välkommen som medlem i vår förening!

Pär Borgström, ordförande, tel. 0705-33 22 32,
e-post: per.borgstrom1@gmail.com

Förgående protokoll och berättelser:

Skärtorsdagen 2020

Kyrka och bygd utfärd 2019-05-28

Årsmötesprotokoll 2019

Verksamhetsberättelse 2018

Årsmöte 2018

Protokoll från årsmötet 2017-03-14

Julbrev inför 2016 - 2017

Rapport från årsmötet 2016

Utfärden 23 september 2015

Rapport från senaste årsmötet 2015:

Kyrkogårdsvandring i Nosaby söndagen den 11 augusti2013

Foto från gissningsvis 1900-talets början. Har du också äldre foto? Kom gärna och visa och berätta!
Bok Nosabybygdens historia Foto: Privat

Medarrangörer

Lekmannakårens program görs i samarbete med Sensus.

Sensus är ett studieförbund som jobbar med relationer, livsfrågor, rättighetsfrågor och hållbarhetsfrågor. De skapar mötesplatser för kultur och bildning i hela landet.

Sensus logga Foto: Sensus