Hörnsjö skogskapell

I anslutning till kyrkogården i Hörnsjö finns ett litet skogskapell. Det används vid begravningar men också för bröllop och dop.

Kapellet är byggt 1991, men planerna på ett kapell fanns redan när kyrkogården anlades på 1930-talet. Kapellet byggdes efter ett omarbetat förslag av stadsarkitekt Bertil Lidén. Cirka 65 personer ryms i kapellet och det används till både begravningar, dop och vigslar.

Intill kapellet finns en spånbeklädd klockstapel i tjärat trä uppförd år 1947, ritad av arkitekt Rune Jäderberg.

Hörnsjö kyrkogård

Begravningsplatsen i Hörnsjö har karaktären av en skogskyrkogård och omges av tallskog. Men åt öster öppnar den sig mot jordbrukslandskapet som vidgar vyn.

Kyrkor och mötesplatser

I Nordmalings församling finns fyra kyrkor och tre kapell. Alla med sin egen unika historia. Därutöver har vi många andra lokaler där människor möts till gudstjänst, fest och vardag.