Svenska kyrkans budskap populärt på Luleå Pride

Nu är det dags för Luleå Pride igen och Svenska kyrkan är självklart med i firandet. På programmet står bland annat Regnbågsmässa i Luleå domkyrka, där Mon ami Mió kommer att framföra sin nya singel.

– Det blir en fullspäckad helg, säger Inger Asplund, en av Svenska kyrkans pedagoger och som engagerar i Svenska kyrkans arbete med Luleå Pride. Allra mest ser jag fram emot Regnbågsmässan. Hela Pride-helgen avslutas med att vi hjälps åt att ta ner den stora prideflaggan från scenen i stadsparken och tillsammans tågar vi in med den i kyrkan. Sedan firar vi mässa tillsammans och det är många som medverkar. Bland annat kommer Mon ami Mió att framföra sin nya singel “The Power of the Rainbow”.

I kyrkans tält i parken kommer det att bjudas på gratis fika och pyssel, delas ut ballonger och knappar, och säljas saker i “Svenska kyrkan på Pride”-shoppen. Förra året blev Svenska kyrkans regnbågsfärgade knappar med texten ”Störst av allt är kärleken” väldigt populära.

– Vi tryckte upp flera hundra knappar men alla tog slut under Pride-helgen, berättar Inger. Nu har vi förberett nya som vi delar ut gratis i år igen, och vi hoppas att det ska räcka till alla som vill ha.

Regnbågsmässan firas söndag den 14 juni kl. 17 i Luleå domkyrka. Hela programmet för Svenska kyrkan på Luleå Pride finns på www.svenskakyrkan.se/lulea/pride

Inger Asplund, pedagog
070-190 16 57, inger.asplund@svenskakyrkan.se