Tack för kvinnor och män! Efter #metoo – vad gör vi nu?

Pressmeddelande 11 oktober 2018

I helgen, den 12-14 oktober, är det dags för årets tacksägelsehelg i Gammelstads kyrkstad. Temat för kyrkhelgen är Tack för kvinnor och män! Efter #metoo, vad gör vi nu? Högaktuellt och viktigt, drygt ett år efter rörelsens start. De två inbjudna föredragshållarna som ska ta sig an temat är stiftets nya biskop Åsa Nyström och före detta kommunalrådet Karl Petersen.
– Det kändes självklart att årets tacksägelsehelg skulle handla om metoo. Vi måste ta vårt ansvar som kyrka och samhälle, säger Richard Marklund, kyrkoherde i Nederluleå församling.

Helgen inleds med sinnesromässa i Nederluleå kyrka fredag kl. 18, och avslutas med festmässa och avslutningsfika söndag kl. 11. Biskop Åsa kommer att predika om tacksamhetens fram- och baksidor.

Förutom föredrag och panelsamtal finns det många andra programpunkter för både stora och små, till exempel Kyrksnoken – en upptäcktsfärd i kyrkan, kristen djupmeditation och gemenskap med fika och mat. På lördag kl. 15.30 hålls en barnkörkonsert i Nederluleå kyrka med församlingens barnkörer och musiker. En av ledarna är Kari Engesnes, organist och körledare i församlingen, som nyligen fått pris som årets barnkörledare. Det är ett barnkörstipendium från Sveriges Kyrkosångsförbund och Svenska Kyrkans Unga. Motiveringen lyder: ”Genom sitt mångåriga arbete har hon lagt grunden för många ungdomars framtida musicerande.” Kari Engesnes kommer att ta emot stipendiet i samband med Ung Körfest i Skara den 20 oktober.

Ur programmet:
Lördag kl. 10 i Petrigården. Föredrag med Karl Petersen, f d kommunalråd i Luleå.
#metoo – från skam till respekt.
13.00 Föredrag i Petrisalen. Åsa Nyström, biskop i Luleå stift. #varde ljus. Tala sant om livet.
Efter föredraget, ca 14.30, leder kyrkoherde Richard Marklund ett samtal med föredragshållarna utifrån deras föredrag.

Här finns programmet i sin helhet: tacksägelsehelg 2018
Det är kostnadsfritt om inget annat anges i programmet. Helgen arrangeras av Nederluleå församling i samverkan med Sensus.

Kontakt:
Kari Engesnes, projektansvarig, 0920-27 70 36, kari.engesnes@svenskakyrkan.se