Om vär[l]den med Bo Selinder och barnkörer

Uruppförande i Nederluleå kyrka på nationaldagen 6 juni

Om vär[l]den är ett nyskrivet körverk för barn och vuxna, skrivet av Luleås folkkäre artist Bo Selinder. På nationaldagen, måndag 6 juni kl. 16, sker uruppförandet i Nederluleå kyrka i Gammelstad.

Körverket uppförs av barnkörerna Körkul och InBetween under ledning av Kari Engesnes, sida vid sida med sånggruppen Bo Selinder & ACCJA.

Bo Selinder har tidigare skrivit för band, blåsensemble, symfoniorkester, sånggrupper, vuxenkörer och teaterscenen. Det här är första gången han skriver en hel konsert för barnkör med rytmisk sånggrupp.

– Barn kan vara väldigt roliga, men det är också viktigt att ta deras ord på allvar. Som en flickas funderingar över sin näsa eller en pojkes oro inför obehagliga bilder han sett flimra förbi i telefonen.

Det är teman som han snappat upp just i dessa barngrupper. Vid två tillfällen har han träffat dem innan han började skriva musiken. Han har också lyssnat in fler barn i skapandet.

– Jag har inte försökt skriva musik som barn generellt gillar, utan som barnet inom mig själv tycker om.

I titelsången "Om världen" beskriver han livet som inneslutet av ett kylskåp och får barnen att hurra över fiskgratäng för att sedan slutligen landa i en magnifik hyllning av människans värde.

– Barnkörerna är väldigt förväntansfulla, de har övat flitigt, och jag hoppas att kyrkan blir fylld till brädden den här dagen, säger körledaren Kari Engesnes.

Kontakt: Kari Engesnes, organist och körledare, Nederluleå församling, 0920-27 70 36.

Vänliga hälsningar
Eva Bergman, kommunikatör