Midsommarkonfirmander i Gammelstad

Pressmeddelande 14 juni 2018

Ingen midsommar utan konfirmation. På midsommarafton, fredag 22 juni, konfirmeras 36 ungdomar i Nederluleå kyrka efter en veckas lägerliv i Kyrkbyn i Gammelstad.

Många av ungdomarna bor i kyrkstugor under kyrkbytiden som inleds på söndag, medan andra bor hemma. De kommer att vara indelade i två mindre grupper, så kallade hemgrupper, för att komma närmare varandra. I hemgrupperna har de samtal och undervisning. När de har andakter, sångpass, lekpass, kreativa pass, gudstjänster och ser film, är de samlade i helgrupp.

Tillsammans med vuxna ledare (präst, diakon och pedagoger) och fyra unga ledare kommer de framför allt att hålla till i församlingshemmet Petrigården och i Nederluleå kyrka. Men de kommer även att vara på kyrkogården och i Stillhetens kapell. Det blir på måndagen då de ska tala om Nattens pärla och Uppståndelsepärlan i radbandet Frälsarkransen. Det är ett modernt radband med 18 pärlor i olika färger och av olika betydelser.

Onsdagskvällen kommer att avslutas med midnattssolsmässa i Nederluleå kyrka då också tre av konfirmanderna kommer att döpas.

Det är inte första gången ungdomarna möts. Under sportlovet var de på läger tillsammans och de har även varit samlade till ett antal träffar i Gammelstad under året. Ungdomarna kommer från olika byar och stadsdelar i Luleå.

Konfirmation: Midsommarafton kl. 10.00 och kl. 12.00.

Kontaktperson: Magnus Lindh, präst, 0920-27 70 72.