Foto: Johannes Söderberg

Kyrkoherde Richard Marklund avskedspredikar i Nederluleå kyrka

Pressmeddelande

Efter mer än 12 år som kyrkoherde i Nederluleå församling avslutar Richard Marklund sin tjänst med pension. Söndag 12 juni avskedspredikar han i Nederluleå kyrka i Gammelstad kl. 11.00.
– Jag är så tacksam för alla människor som jag mött genom åren och tacksam över fantastiska arbetskamrater. Det känns också vemodigt att lämna uppgiften. Det finaste för mig i kyrkoherdeuppgiften har varit mötet i samtal, gudstjänster, begravningar, dop och vigslar.

Richard har sina rötter i Västerbotten men bor i Luleå sedan 1992.
– Jag kommer att bo kvar i Luleå, men att jag får mer tid med familj, fritidshus, flugfiske, svamp och bärplockning ser jag fram emot.

Det faktum att han går i pension innebär inte att han kommer att sluta predika.
– Präst är man hela livet och jag kommer säkert då och då att arbeta, men lite mer på egna villkor. Känns lite spännande att bara återvända till att vara vanlig präst. Till hösten kommer jag att arbeta halvtid några månader i församlingen och hjälpa till lite extra under tiden församlingen håller på att rekrytera ny präst. Jag är glad över att en gammal arbetskamrat, Hans Johansson, redan i juli efterträder mig i uppgiften som kyrkoherde. Det jag mest av allt försökt förmedla genom åren är att din längtan är nog för att kallas tro.

Efter mässan i Nederluleå kyrka på söndag avtackas Richard vid ett festligt kyrkfika i församlingshemmet Petrigården dit alla är välkomna.

Kontakt: Richard Marklund, 070-190 16 64.

Ny kyrkoherde.
Hans Johansson heter församlingens nye kyrkoherde. Han lämnar en tjänst som kyrkoherde i Svenska kyrkan i Boden. Söndag 4 september sker kyrkoherdemottagningen i Nederluleå kyrka men han tillträder redan under sommaren.

Vänliga hälsningar
Eva Bergman