Drop in-vigsel i medeltidskyrkan lördag 26 maj

Pressmeddelande 2018-05-24

Lite enklare, lika stort. På lördag den 26 maj gör vi det igen. Vi öppnar medeltidskyrkan i Gammelstads kyrkstad för drop in-vigsel mellan klockan 9 och 15.

Det är femte gången församlingen bjuder in till vigsel utan föranmälan i Nederluleå kyrka. Det har varit lika populärt varje gång. Par i alla åldrar, hemmahörande i både Norrbotten och Västerbotten, har kommit för att manifestera sin kärlek.

Det kan vara de som längtar efter att gifta sig, men som av olika skäl inte har kommit till skott. Det kan handla om en stressig tillvaro eller att man tycker att det blir dyrt. Med drop in-vigsel får paret fokusera på själva vigseln och slipper allt runt omkring.

Man behöver inte boka något i förväg. Det är bara att ta med hindersprövning, vigselintyg och id-handlingar och komma till Nederluleå kyrka. Bröllopsgäster är självfallet välkomna till kyrkan och till firandet efteråt, men det går precis lika bra att komma själva eller med bara den närmaste familjen.

Att gifta sig under drop in-dagen kostar ingenting. Församlingen bjuder på präst, musiker, sångsolist, kaffe, tårta och alkoholfritt bubbel. Minst en av parterna måste vara medlem i Svenska kyrkan. Det kan man bli på plats om man vill.

Och kan man inte komma den här dagen så finns det möjlighet att vigas i all enkelhet en annan dag, vardag eller helg. Då kontaktar man församlingsexpeditionen och bokar tid.

Kontaktperson: Richard Marklund, kyrkoherde, 0920-27 70 02.

Läs mer: Drop in-vigsel i Nederluleå kyrka 26 maj 2018