Drop in-vigsel i Gammelstad på pingstafton 4 juni

Pressmeddelande

Nu är det dags igen! På pingstafton, lördag 4 juni, är Nederluleå kyrka i Gammelstads kyrkstad öppen för drop in-vigsel mellan klockan 9 och 16.
Det är nionde året Nederluleå församling bjuder in till drop in-vigsel i den populära medeltidskyrkan i Gammelstad. De två senaste åren har församlingen erbjudit en anpassad variant på grund av pandemin. Förra året innebar det till exempel att endast åtta personer fick vistas i kyrkan samtidigt, utöver kyrkans personal. I år är det alltså möjligt att genomföra drop in-vigsel fullt ut, på det sätt som skett under åren 2015-2019.

Magnus Lindh är en av tre präster som kommer att turas om att viga under lördagen.
– Vi och våra kollegor – musiker och andra yrkeskategorier som är i tjänst den här dagen – är laddade och ser verkligen fram emot att möta alla par! Vi vet att många längtar efter att gifta sig, men att de av olika skäl inte har kommit till skott. Det kan handla om att man tycker att det känns övermäktigt att ordna med bröllop eller att man tycker att det blir dyrt. Då känns det bra att kunna erbjuda drop in-vigsel. Paret får fokusera på själva vigseln och slipper allt fixande runt omkring.

Inför vigseln är det dock några saker man behöver tänka på.
– Vigselparet ska ta med sig hindersprövning, vigselintyg, id-handlingar och ringar. Församlingsexpeditionens personal har hand om registreringen och ser till att alla papper är i sin ordning. Om paret inte har ringar med sig så finns det att låna i kyrkan.

När själva pappersarbetet är klart har paret ett vigselsamtal med sin präst och därefter genomförs vigselakten. Efteråt får de och deras eventuella gäster fira den stora händelsen med bubbel, bröllopstårta och kaffe i sockenstugan strax nedanför kyrkan.

Om det kommer många par som vill vigas denna dag får man räkna med viss väntetid. De som vill vänta inne kyrkan kan slå sig ned i kyrkbänken med macka, kaffe, te eller saft. Det finns pysselbord för barn och kanske väcker lekaltaret nyfikenhet. Det är en plats i kyrkan där barn i alla åldrar får leka gudstjänst och kyrka.
Att gifta sig under drop in-dagen kostar ingenting. Församlingen bjuder på präst, musiker, sångsolist, kaffe, tårta och alkoholfritt bubbel. Minst en av parterna måste vara medlem i Svenska kyrkan.

Om man inte kan komma den här dagen finns det möjlighet att vigas i all enkelhet en annan dag, vardag eller helg. Då kontaktar man församlingsexpeditionen och bokar tid eller gör en preliminärbokning på församlingens webbplats.

Kontakt: Magnus Lindh, 0920-27 70 72.
Läs mer: Drop in-vigsel i Nederluleå kyrka pingstafton 4 juni 2022

Vänliga hälsningar