Drop in-vigsel i Gammelstad på pingstafton

Pressmeddelande 28 maj 2019

Lite enklare, lika stort. På pingstafton, lördag 8 juni, är medeltidskyrkan i Gammelstads kyrkstad öppen för drop in-vigsel mellan klockan 9 och 15.

Det är sjätte gången församlingen bjuder in till vigsel utan föranmälan i Nederluleå kyrka.
Det är ett populärt vigselalternativ som inte kräver så många förberedelser av vigselparet.
– Vi vet att många längtar efter att gifta sig, men att de av olika skäl inte har kommit till skott. Det kan handla om en stressig tillvaro eller att man tycker att det blir dyrt. Då känns det bra att kunna erbjuda drop in-vigsel. Paret får fokusera på själva vigseln och slipper allt runt omkring, säger Viktoria Rumann, präst i Nederluleå församling.

Inför vigseln är det några saker man behöver tänka på.
– Vigselparet ska ta med sig hindersprövning, vigselintyg och id-handlingar. Och har de inte ringar så finns det att låna. En del undrar om de kan ta med sig bröllopsgäster, och självklart kan de det, både till kyrkan och till firandet efteråt.

Att gifta sig under drop in-dagen kostar ingenting. Församlingen bjuder på präst, musiker, sångsolist, kaffe, tårta och alkoholfritt bubbel. Minst en av parterna måste vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det kan man bli på plats om man vill.

Om man inte kan komma den här dagen så finns det möjlighet att vigas i all enkelhet en annan dag, vardag eller helg. Då kontaktar man församlingsexpeditionen och bokar tid.

Kontaktperson för drop in: Viktoria Rumann, präst, 0920-27 70 66.

Läs mer: Drop in-vigsel i Nederluleå kyrka

Hälsningar