Drop in-vigsel i coronatider

Pressmeddelande 19 maj 2021

Lite enklare, lika stort. På pingstafton, lördag 22 maj, är det dags igen för drop in-vigslar i Nederluleå kyrka i Gammelstad. Den här gången, den åttonde i ordningen, blir det precis som förra året på ett lite annorlunda sätt på grund av coronapandemin.

– Vi ville trots omständigheterna behålla vårt inarbetade koncept, men har gjort vissa förändringar för att undvika smittspridning av coronaviruset. Vigselparen har fått boka in sig på bestämda tider även i år, och de ska vara i kyrkan cirka en halvtimme före vigseln för registring och vigselsamtal med prästen. Vi följer naturligtvis Folkhälsomyndighetens restriktioner som i det här fallet innebär att vigselparet kan ha med sig max sex gäster, säger Elin Forssander, en av de tre prästerna som ska viga under lördagen.

Alla tretton vigseltider är bokade denna lördag. Den första vigseln börjar klockan 9 och den sista klockan 17.
– Det är alltid lika fantastiskt att få vara med när människor säger ja och bekräftar sin kärlek till varandra, och vi är glada att vi kan ge dem den möjligheten.
Den här gången blir det inte heller servering i kyrkans lokaler efteråt. Vigselparen kommer istället att få en presentpåse att ta med sig hem med dryck att skåla i, kaffe, te, choklad och lite annat. I förväg har de också fått presentkort på bröllopstårta.

Drop in-vigsel är ett populärt alternativ som inte kräver särskilt många förberedelser. Vigselparet ska ta med sig hindersprövning, vigselintyg och id-handlingar. Och har de inte ringar så finns det att låna i kyrkan. Att gifta sig under drop in-dagen kostar ingenting. Församlingen bjuder på präst, musiker och sångsolist. Minst en av parterna måste vara medlem i Svenska kyrkan.

Kontakt: Elin Forssander, 0920-27 70 32, elin.forssander@svenskakyrkan.se

Läs mer: Drop in-vigsel på pingstafton 22 maj 2021