Allhelgonhelgen - årets största ljushelg

Pressmeddelande 2021-11-02

Under allhelgona tänds tusentals ljus på kyrkogårdarna runt om i landet och vi minns de som inte längre finns hos oss. Från och med fredag 5 november till måndag 9 november släcks all elbelysning på Nederluleå kyrkogård för att lågorna från gravljusen ska lysa upp i vintermörkret.

Under allhelgonahelgen hålls Stillhetens kapell i Gammelstad på Nederluleå kyrkogård öppen under fredag och lördag för mässa, ljuständning, möjlighet till samtal med diakon. I kapellet visas utställningen ”Vem såg mig då” av Kent Wisti, präst, bildkonstnär, författare och satiriker. Boken med bilderna och texter av Susanne Dahl finns också till försäljning. Wisti och Dahl medverkade i församlingens tacksägelsehelg i oktober.

På fredag 5 november kan alla barn som besöker Nederluleå kyrkogård och Stillhetens kapell gå på änglavandring. De får ”Min kyrkogård”, en liten fyll-i-bok om kyrkogården, en reflex och en ficklampa så att de kan lysa i mörkret och hitta reflexänglarna i träden. För barn i alla åldrar (i vuxens sällskap). Kaffe eller te och festis till barnen.

I Nederluleå kyrka framförs på lördagen WA Mozarts Requiem av Nederluleå kyrkokör med solister en stråkkvartett med Nino Bisori, Catharina Kristoffersson, Nina Sandell, Mattias Sandlund. Nina Walloschke orgel och Andreas Söderberg dirigent. På söndagen hålls minnesgudstjänst kl. 11. Namnen på de som avlidit läses upp och ljus tänds. Medverkande: Nino Bisori violin, Eva Plumppu sång.

I Bergnäskyrkan kan man lyssna till och sjunga med i Allhelgonatidens sånger och psalmer och i Stadsökyrkan bjuds det på Tankar och toner till tröst.

Programmet i sin helhet finns här: Program allhelgonahelgen

Kontakt: Birgitta Grönlund Berg, diakon 0920-27 70 33

Vänliga hälsningar