Foto: Johannes Söderberg

Lördag 22 januari 2022 i SVT 1

Helgmålsringning från Nederluleå kyrka med biskop emeritus Hans Stiglund

Lördag 22 januari 2022 kl. 17.50–17.55 SVT 1

(Ur SVT Syds pressmeddelande)

Inför den tredje söndagen efter trettondagen talar biskop emeritus Hans Stiglund om Jesus som skapar tro.

”När Jesus mötte människor förändrades deras liv. Imorgon möter vi en kvinna vid brunnen i Sykar, som efter mötet med Jesus lämnade sin vattenkruka kvar vid brunnen, för att skynda iväg och berätta om vem hon hade mött. Detta är erfarenheter som många människor kan dela än idag – hur ett möte med Jesus skapar tro”, säger biskop emeritus Hans Stiglund.

”Ibland gör vi misstaget att se på vår tro som något som vi själva skapar. Tron blir något som vi bär i våra liv, istället för att låta tron bära oss i våra liv. Det är en stor skillnad. Om det är jag som ska bära upp tron så är risken stor att de dagar då livet är tungt och svårt, då blir min tro svag och de dagar när mitt liv är framgångsrikt då lättar också min tro från marken. Den fromme prästen Henrik Schartau (1757-1825) ger oss ett gott själavårdande råd när han skriver ”Du ska inte tro på din tro, utan på din Frälsare”. Just det – det är Jesus som skapar tro. Inte jag. Vi får bygga våra liv utifrån den grunden. Då är det denna tro som bär oss, både under mörka och ljusa dagar, både när vår tro är stark eller som en flämtande låga”, avslutar biskop emeritus Hans Stiglund.

Biskop Hans Stiglund var biskop i Luleå stift mellan åren 2002-2018 och är född och uppvuxen i Tornedalen, ett gränsland mellan såväl länder, språk och kulturer.

Producent: Johannes Söderberg, redaktör/samordnare religion, SVT Syd

Helgmålsringning SVT Play