En vandringskäpp med blått handtag ligger på marken på en utvikt karta.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Pilgrim

"En pilgrimsvandring går alltid till en helig plats, ofta till en kyrka. Samtidigt är den yttre vandringen bara ett redskap för den viktigaste vandringen. Den som leder inåt i oss själva, in mot den heligaste av alla platser – mötesplatsen med Gud." Citat från Lunds stift hemsida om pilgrimsvandring

Välkommen hit som pilgrim

I Nättraby kyrka finns pilgrimspass och stämpel. Kyrkan är öppen alla vardagar kl. 8-15 och samband med gudstjänster på helger. Önskar du att komma in i kyrkan vid andra tider kontakta församlingen 0455-474 55 i förväg.

Allmänt bra att veta:

Två mataffärer på gångavstånd från kyrkan. Bägge affärerna har öppet till kl. 21.

Vårdcentralen mitt emot kyrkan.

Möjlighet till påfyllnad av vatten när kyrkan och församlingshemmet är öppet.

Vid Åslätten (Följ Åslättsvägen i Nättraby ner mot ån) finns möjlighet till vatten dygnet runt. Vattenkiosk är alltid öppen på Åslätten vid återvinningscentralen invid Pilgrimsleden.

Övernattning

Finns B&B i närområdet.

Möjlighet att ta buss från västra blekinge och stadsbuss från Karlskrona till Nättraby. Sommartid går båten Axel till/från Karlskrona och stannar precis vid Nättraby kyrka.

Har du frågor om vandringar och församlingens pilgrimsargbete?

Du kan kontakta:

Präst

Karin Elmblad                             0455-34 49 22

Att börja pilgrimsvandra är på ett sätt inte svårt. Det är bara att börja sätta den ena foten framför den andra och göra det i lugnt tempo så att kropp och själ hinner med. I lugnet kan det bli utrymme för att höra både dig själv och Gud.

Pilgrimens sju nyckelord

Pilgrimens sju nyckelord är frihet, enkelhet, tystnad, bekymmerslöshet, långsamhet, andlighet och delande. Varje vandring, kort eller lång, i staden eller längs skogsstigar präglas vandringen av dessa ord.

Nättraby–Hasslö församlings pilgrimsgrupp

I Nättraby-Hasslö församling finns en pilgrimsgrupp som arbetar med att ordna pilgrimsvandringar i församlingen och att samverka med andra församlingar kring Eginoleden, d.v.s. den pilgrimsled som går genom Blekinge.

Vill du prova på att pilgrimsvandra gör vi kortare och längre vandringar i närområdet. Håll utkik på hemsida och facebook där vi lägger ut vad som är på gång.

Vill du vara med i pilgrimsgruppen är du välkommen att högra av dig. Kontaktuppgifter finns längst ner på sidan.