Skötselavtal

Förändrade priser på skötselavtal för 2024

Under åren har det funnits möjlighet att teckna skötselavtal för gravar med Nättraby-Hasslö församling. Avtalen tecknas på årsbasis och innebär att församlingen sköter graven, samt planterar blommor under säsong.

Fram till nu har det varit en uppskattad kostnad beroende på storlek och utseende på graven. En kostnad som inte har uppdaterats på flera år. Kostnaden för grundskötseln styrs av planteringsytans storlek.

Under 2022 och 2023 har det gjorts en volymmätning av kyrkogårdarnas grönytor och gravar. Detta föranleder nu att göra vissa förändringar vad gäller skötselavtalen samt att prisjustera avtalen. Kostnaden för vårdavtal regleras i Svenska Kyrkans avtal och kommer i de flesta fall innebära en kostnadshöjning.

Vad får du för pengarna och vad betalar du för?

Vid tecknande av nytt avtal tillkommer det en uppstartsavgift. I möjligaste mån gräver vi ner en s.k. planteringslåda som är självvattnande. Lådan ingår som lån under avtalsperioden. I grundskötseln ingår att vi byter jod och sugband en gång per år.

Utöver skötsel så planteras det vårblommor, sommarblommor och till alla helgons helg läggs det ut en vinterkrans.

Vår- och sommarblommorna betalar man styckpris på från och med nu. För grav med ordinarie planteringslåda planteras det 5 plantor vid varje planteringstillfälle och gravar med liten låda är antalet 3 plantor. Då det inte finns planteringslåda tillkommer en årlig bevattningskostnad. Vårplanteringen görs oftast i anslutning till påsken och sommarplanteringen görs innan midsommar.

På större gravar med grusbädd så är det en kostnad som även här styrs av gravens storlek. För gravar med infattningshäck så är det en kostnad per meter häck.

Patric Ogenblad/Kyrkogårdsansvarig

Kyrkogården i Nättraby

Här kan ni läsa mer om kyrkogården i Nättraby

Kyrkogården på Hasslö

Här kan ni läsa mer om kyrkogården på Hasslö

Arbetet på kyrkogårdarna

Här kan ni se bilder från arbetet på kyrkogårdarna

Fabian Månsson

Här kan ni läsa mer om Fabian Månsson

Gravvårdar

Här kan ni läsa om intressanta gravplatser

Nättraby-Hasslö församling har två kyrkogårdar.

Nättraby kyrkogård ligger centralt i Nättraby öster om Nättrabyån. På sommaren kan man åka med båten Axel från centrala Karlskrona upp längs Nättrabyån och fram till kyrkan där båten lägger till på andra sidan bron, mitt emot kyrkan.

Skärgårdsbåten Axel
Axel passerar bredvid kyrkan Foto: Thomas Östlund

Nättraby kyrkogård Foto: Thomas Östlund

Hasslö kyrkogård är belägen på norra Hasslö ca 500 m väster om Hornbryggan dit skärgårdstrafiken tidigare gick.

Hasslö kyrkogård
Hasslö kyrkogård Foto: Thomas Östlund

Kistgravplatser och urngravplatser upplåts gratis med gravrätt i 25 år i samband med gravsättning. När det har gått 25 år utan att någon gravsättning har gjorts så erbjuds gravrättsinnehavaren att förlänga gravrätten med 5, 10 eller 15 år mot en avgift.

Minneslunden är en gemensam gravplats med anonym karaktär där avlidnas aska grävs ner av kyrkogårdsförvaltningen utan hölje och utan närvaro av anhöriga. Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar för vård och plantering i minneslunden. Besökare får smycka med snittblommor och ljus på anvisad gemensam plats.

Minneslunden i Nättraby Foto: Thomas Östlund

Askgravlunden är en gemensam gravplats som upplåts utan gravrätt i 25 år. Den avlidnas aska läggs i en ”askpåse” och grävs ner med anhörigas närvaro om så önskas. Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar för vård och plantering i askgravlunden. Besökare får smycka med snittblommor och ljus på anvisad enskild plats. Den enskilda platsen är markerad med den avlidnes namn på en bronsplakett. Platsen är avsedd för två bronsplaketter.

Askgravlunden i Nättraby Foto: Okänd
Minnessten över Vittus Andersson Foto: Thomas Östlund