Foto: Simon Olofsson

Provtryckning av gravstenar på Fellingsbro, Näsby & Spannarboda kyrkogårdar

Vi har genomfört provtryckning av gravstenar på alla våra tre kyrkogårdar. Vi vill tacka alla som har åtgärdat sin stenar redan eller som är på gång. Det ger en trygghet både för vår personal men även för besökare på kyrkogården att stenar står säkert så de inte sker någon olycka.

Kyrkogårdsförvaltningen har ett kontrollansvar för gravstenarnas säkerhet

Gravrättsinnehavaren ansvarar för gravplatsen och gravstenen. Provtryckning av gravstenar är en säkerhetsåtgärd vi gör regelbundet på våra kyrkogårdar. Bland annat ska en gravsten klara 35 kg dragkraft utan att välta, vilket vi kontrollerar i provtryckningen.

Om en sten på gravplatsen inte blir godkänd kommer den att läggas ned för att inte orsaka eventuell skada. Efter nedläggningen skickas informationsbrev ut till gravrättsinnehavaren som då har möjlighet att beställa säkring och återställning. Beställningen görs via medföljande blankett.

Under 2022 provtryckte vi gravstenarena på Fellingsbro kyrkogård och under 2023  gravstenarna på kyrkogården i Näsby & Spannarboda. Vid frågor eller funderingar, vänligen kontakta pastorsexpeditionen.

Instabila och fallande gravvårdar är dels en arbetsmiljörisk för personal på
kyrkogården och en säkerhetsfråga för besökare. De kan även skada olika former av utsmyckning på kyrkogården. Kraven på stabilitet bör vara rimliga,
men måste tillgodose tillräcklig säkerhet för att inte orsaka olyckor.

Gravvårdar som är lägre än 0,3 m anses inte utgöra någon risk för att falla.
För gravvårdar som är mellan 0,3-1,5 m behövs individuell inspektion och prövning av stabiliteten.

Kontrollen görs vart femte år.

Foto: CGK

Underkända gravstenar

Att en gravstens underkänns vid provtryckning kan bero på många olika faktorer. Några exempel kan vara att infästningen mellan i sockeln kan vara undermålig, sockeln kan vara dåligt förankrad i marken eller det kan ha uppstått sättningar av tjällossning eller regn.

Alla gravstenar som underkänts vid provtryckning 2022 och 2023 har lagts ner på marken med texten uppåt.

Om du är gravrättsinnehavare till en grav som är underkänd får du ett brev hem med posten tillsammans med ett erbjudande om åtgärd av vår entreprenör. Om du antar det erbjudandet görs efterkontroll och garanti lämnas på utfört arbete. Om du anlitar en annan entreprenör är du som gravrättsinnehavare skyldig att lämna in protokoll och intyg på godkänd provtryckning/efterkontroll till kyrkogårdsförvaltningen. På vissa kvarter är det oxå möjligt att lägga ner stenen i marken, det beror på vilka regler som gäller för just det gravkvarteret.

Om du är gravrättsinnehavare och önskar återlämna graven kontaktar du pastorsexpeditionen. Kyrkogårdsförvaltningen ombesörjer då borttagning av gravstenen om du önskar det.

Åtgärder på av kyrkorådet fastställda kulturgravar bekostas av kyrkogårdsförvaltningen.

Vanvårdade gravar

På Näsby och Fellingsbro kyrkogårdar finns ett antal gravvårdar som är vanvårdade och där vi söker gravrättsinnehavare. På några av dessa har gravstenen fallit av sin egen tygnd och ligger med texten nedåt. Dessa har inte lagts ner av kyrkogårdsförvaltningen.

När en grav bedöms som vanvårdad annonserar vi det varefter gravrättsinnehavaren har två år på sig att åtgärda den vanvårdade graven. Därefter återgår gravrätten till huvudmannen och eventuell gravsten kommer att tas bort.

På Näsby kyrkogård rör det sig om 28 gravar och på Fellingsbro kyrkogård 48 gravar som kommer tas bort efter den 30 maj 2024.

Gravanordningar som underkänns i provtryckning kommer betraktas som vanvårdade om de inte åtgärdats inom 1 år från det att gravrättsinnehavaren informerats om att gravstenen underkänts vid provtryckning. Därefter har gravrättsinnehavaren 2 år på sig att åtgärda gravstenen. Efter två år återgår gravrätten till huvudmannen varvid graven tas bort.

En keramik-fågel på en gravsten. I bakgrunden står en kyrkogårdsarbetare.

Gravplatser som återgår till kyrkogårdsförvaltningen

Vi söker med stöd av Begravningslagen gravrättsinnehavare. Det är av största vikt att alla med ovannämnda skylt kontaktar kyrkogårdsförvaltningen. I de fall ingen hör av sig kan gravrätten och därmed gravplatsen anses återlämnad enligt Begravningslagen 7 kap.19§.

Provning av gravar

Här kan du läsa mer om hur provning av gravstenar går till.

instruktion för provning av gravvardssakerhet. PDF

Om du har frågor kring enskilda gravar är du varmt välkommen att höra av dig.

Expedition
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Pastorsexpedition

Besök Pastorsexpeditionen Fellingsbro