Foto: Emma Berkman

Varning för bluffakturor med erbjudande om gravskötsel och gravstenstvätt

Nyhet Publicerad

Gravrättsinnehavare i Mölndals pastorat har fått hem fakturaliknande brev med erbjudande om gravplatsskötsel och/eller tvätt av gravsten. Det är dock inte kyrkogårdsavdelningen som är avsändare.

Skötselerbjudande från Mölndal har alltid vår logga

Från Mölndals kyrkogårdsförvaltning kommer årligen erbjudande om skötselavtal. Dessa är skickade från Mölndals kyrkogårdsförvaltning, har vår logga och telefonnummer tydligt synligt.

Vill du inte ha skötsel, så är det bara att strunta i att betala fakturan.

Har inte lämnat ut adresser till andra företag

Mölndals kyrkogårdsförvaltning har INTE lämnat ut adresser till gravrättsinnehavare till utomstående företag!

Svenska kyrkan är INTE avsändare

Andra brevutskick kommer inte från Svenska kyrkan utan från ett privat företag baserat i Stockholm vid namn Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB. Gravrättsinnehavare har kontaktat kyrkogårdsavdelningen och reagerat över att breven ser ut som en faktura trots att de är ett erbjudande om gravskötsel/tvätt/säkring av gravsten. Företaget har tidigare varit i blåsväder för att de skickar ut erbjudanden som är förvillande lika fakturor.  Företaget och dess metoder omnämns i artiklar från en mängd olika medier såsom SVT nyheter, Aftonbladet, Råd och Rön.

Smutsig sten inte skäl att fällas för vanvård

I flera av breven står det t.ex. att gravrättsinnehavaren måste tvätta gravstenen för att inte kunna fällas för vanvård. Detta är INTE korrekt. En gravplats ska absolut hållas i ”ordnat och värdigt skick”, men en smutsig gravsten är inte skäl nog för att få en anmärkning för vanvård.

Kasta erbjudandet - betala inte

Dessa massutskick bör inte betalas, vi rekommenderar i stället att du kastar brevet. När Svenska kyrkan gör utskick så görs det alltid med en tydlig avsändare och med Svenska kyrkans logga.

Är du osäker på om det är en giltig faktura eller ej, vänligen kontakta kyrkogårdsavdelningens kundtjänst.
Har du frågor om gravplatser och skötselärenden, vänligen kontakta vår kundtjänst:

• Kyrkogårdsförvaltningen Mölndal

Svenska kyrkan Mölndal

Kyrkogårdsförvaltning, Begravningsverksamhet

Mer om Kyrkogårdsförvaltningen Mölndal

Telefontid: mån-tors 09-12, 13-15 och fre 09-12. Besök (mån-tors 09-12, 13-15 och fre 09-12): Besök: Högenvägen 1, 428 30 Kållered. Faktureringsadress: Fack 77800936, Box 15018, 75015 Uppsala. Organisationsnr: 252003-0202.