Stora frågor i små böcker

Kyrkogårdar, döden och begravningar – är det något för barn? Absolut, anser Johanna Lundqvist Björn, som med sina små böcker vill ta barnens nyfikenhet på allvar och hjälpa dem att närma sig svåra ämnen.

Efter tjugo års arbete med att formge och illustrera barnböcker växlade Johanna in på ett nytt spår.
Hon hade lärt känna kyrkogårdschefen på hemorten, pratat om återbruk av gravstenar och annat som är kopplat till den miljön. Och i Johanna väcktes frågan: vad vet barn om kyrkogårdarna?

Detta har på några år resulterat i ett antal små böcker, enkelt illustrerade och med korta texter. Gemensamt är att barnen själva uppmanas att se sig omkring, svara på frågor och dela med sig av funderingar.
Dels finns ett antal böcker som tar upp kyrkliga högtider, dels några minnesböcker som fokuserar på kyrkogårdsmiljöer och sorg.
– Jag tror att det finns mycket här som barn har tankar kring och som de kan behöva prata om, säger Johanna Lundqvist Björn.

Nyligen besökte hon Malmö och bland annat Östra kyrkogården, för att se och få veta mer om olika delar på kyrkogården och hur de kan vara utformade.
– Nästa minnesbok blir troligen på temat ”min vän”, säger hon. Förlusten av en vän kan vara förlusten av en person – men också förlusten av ett älskat husdjur.
Förutom böckerna har hon börjat skissa på ett antal olika projekt för barn som skulle kunna passa på en kyrkogård. Som exempel nämns sittplatser, lättillgänglig information, konstprojekt och återbruk.

Vilka djur och växter ser du? Vilka symboler finns på gravstenarna? Hur känner du dig på kyrkogården? Enkla texter och illustrationer, frågor att besvara med ord eller en teckning kan vara ett sätt att öka kunskap och nyfikenhet hos barn. Foto: Mona Davidsson