Nu fortsätter renoveringen av glasblock

177 glasblock. Så många står på tur att monteras ner från den äldsta askgravplatsen i Limhamn – och skickas iväg för renovering. Med åren har väder och vind gått hårt åt texterna och nu ska glasbruket ge dem ny fräschör.

Kyrkogårdarna har olika utformning av sina askgravplatser. I Limhamn är glasblock namnbärare på alla tre askgravplatserna. På den äldsta, kvarter 17, sitter glasblocken i en cirkelformad pelare.
Vissa namn har blekts och börjar bli svåra att läsa.
– Ganska omgående upptäcktes att färgen fäste sämre på glaset, säger Lotta Lundgren som arbetat med projektet.

Nu lämnar hon över ansvaret till Agneta Persson, och denna soliga marsdag är båda på plats för att berätta vad som är på gång.
64 glasblock hann renoveras innan pandemin tvingade till ett uppehåll. Och nu är det dags att fortsätta. En rad i taget plockas ner och skickas till Målerås glasbruk. Arbetet tar cirka åtta veckor och under tiden sitter ersättningsblock på platsen.
Information sker via skyltar på platsen, här på webben och på förvaltningens Facebook-sida. Att gå ut med personlig information till enskilda är inte möjligt.
Arbetet med kvarter 17 beräknas pågå hela detta år.

Därefter står askgravplatsen med vågen, kvarter 26, på tur. Även där åtgärdas en rad i taget.
Kvarter 26 har över tusen platser, och allt är fullt.
Den nyaste askgravplatsen, kvarter 23, har två ”väggar” med vardera sexhundra platser.
De glasblocken har enbart gravyr, inte färg. I stället har glasblocksväggen en mörkare bakgrund, så att inskriptionerna framträder bättre. Här är det gott om platser, och det lär dröja tills eventuell renovering behövs.
– Här behöver vi inte ta en hel rad i taget, det går bra med enstaka block, säger Agneta Persson. En annan fördel är att de är lättare, de väger bara runt ett kilo styck.