Leif har samlat glimtar från en svunnen tid

Intresset för kulturbyggnader och historia tog Leif Wahlund till Malmö pastorat år 2000. – Och det har jag inte ångrat, säger han. Leifs antikvariska intresse har också resulterat i en gedigen samling av dokumentation runt historiska händelser och kyrkobyggnader.

Byggnadsingenjören Leif Wahlund är malmöit, trogen hemstaden hela livet. Kanske är det också en förklaring till intresset för stadens historia och dess kulturbyggnader.
Efter många år inom fastighetskoncernen Peab, blev Svenska kyrkan hans arbetsgivare år 2000.
– Peab hade haft många ombyggnadsprojekt för Svenska kyrkan, till exempel i Lund och i Västra Skrävlinge. Vi jobbade också med Sjömansgården, det som nu är Kyrkans hus. Så när jobbet som byggnadsingenjör i Svenska kyrkan blev ledigt, sökte jag – och fick det.

Efter några år i den kyrkliga delen av pastoratet blev kyrkogårdsförvaltningen basen för Leif Wahlund, och han har haft ansvaret för underhåll och drift av byggnaderna.
I sitt arbete har Leif ofta haft ett nära samarbete med museets antikvarier och annan expertis. Och som ett sidospår har det resulterat i välfyllda pärmar med tidningsklipp och annan dokumentation.
Här skildras inte bara byggnader och kyrkogårdar – här ges också en glimt av svunna tider i Malmö.

Leif Wahlund. Foto: Mona Davidsson

Inför pensioneringen sommaren 2021 hade Leif scannat in allt detta material och sett till att det finns överskådligt och digitalt sökbart internt.
En del kommer att resultera i artiklar och reportage här på webben, med start i sommar.
Så håll utkik – det kan handla om allt från mord och avrättning till arkitektur och konst.