Kvinnorna som var först

Nyhet Publicerad

8 mars, internationella kvinnodagen. Den dagen då vi uppmärksammar brist på jämställdhet och kvinnors situation i världen. Många kvinnor har banat väg inom olika områden, och denna dag är de värda att särskilt lyftas fram. En hel del är från Malmö, och vissa finns numera på någon av stadens kyrkogårdar. Möt Elma, Emmy, Herta, Ida, Hilda och Hedda!

Hedda Andersson var den första kvinnliga läkaren i Skåne. Hon härstammade i rakt nedstigande led från sju ”kloka gummor” som ofta blivit anklagade för kvacksalveri. När kvinnor tilläts studera år 1870, beslöt Heddas mamma och mormor att den då nioåriga flickan skulle bli läkare.
Hedda tog sin medicine kandidat 1887 och var under kommande år verksam både i Sverige och i norra Europa. Efter att ha studerat kvinnosjukdomar öppnade hon praktik för barn- och kvinnosjukdomar i Malmö, engagerade sig i föreningsliv och politik. Hon bosatte sig sedan i Stockholm och avled i Lund 1950.
Hedda har sin gravplats på S:t Pauli norra kyrkogård i Malmö och det är en av de gravplatser som bedömts bevarandevärd.

Inte långt därifrån har Elma Danielsson sin grav. Hon var journalist och förde en kamp för kvinnors och barns rättigheter i samhället. Hennes man, Axel Danielsson, grundade tidningen Arbetet. När han satt i fängelse för tryckfrihetsbrott var det Elma som skötte utgivningen av tidningen.
Hon grundade Kvinnliga arbetareförbundet, var en av initiativtagarna till Malmö kvinnliga diskussionsklubb och var den första kvinnliga styrelseledamoten i Malmö Arbetarekommun. Elma Danielsson var bosatt i kvarteren kring Möllevången. Hon avled 1936 i en ålder av 71 år.

Journalistik och politik präglade också livet för Herta Wirén. Hon engagerade sig i kommunpolitiken och blev 1934 första kvinna i Malmö skolstyrelse. Där var hon med om att driva igenom gratisk skolmat till alla barn i Malmö. Hon skrev artiklar och noveller på frilansbasis under många år, och debuterade som romanförfattare vid 75 års ålder. Herta levde 1899-1991 och hennes aska finns i minneslunden på Gamla kyrkogården.

Det sägs att Emmy Machnow redan som liten tös började plaska i vattnet vid Ribersborg om somrarna. År 1913 tog hon sitt första svenska mästerskap i 100 meter fritt. Hon blev Malmö Simsällskaps första kvinnliga SM-segrare och deltog även i OS 1920. Emmy levde 1897-1974 och hennes aska finns i minneslunden på Östra kyrkogården.

De två systrarna Ida Kockum och Hilda Kockum vilar båda på Västra Skrävlinge kyrkogård. De föddes 1860 respektive 1862 och i familjen fanns ytterligare sju barn. Deras föräldrar ägde lantegendomen Rosengård och med åren tog Ida, Hilda och brodern Berndt över mer och mer av skötseln. Han sålde sin tredjedel till systrarna år 1911.
Länge var systrarna Kockum Sveriges enda kvinnliga brännerister, och det var den egna potatisen som användes till spriten. Som jordbruk var Rosengård i princip självförsörjande och under krigsåren var gårdens bidrag till landets försörjning särskilt viktig. Ida avled 1939 och Hilda tjugo år senare.

Källor: https://malmo.se/Uppleva-och-gora/Arkitektur-och-kulturarv/Malmos-historia/Personer.html
www.svenskagravar.se
samt Malmö kyrkogårdsförvaltnings arkiv

Både Ida och Hilda Kockum är begravda på Västra Skrävlinge kyrkogård.
Elma Danielsson förde en lång kamp för kvinnors och barns rättigheter. Hennes namn och år finns en bit ner på maken Axels gravsten. Foto: Mona Davidsson
Axel Danielssons gärning som grundare av tidningen Arbetet hyllas på gravstenen vid gravplatsen på S:t Pauli mellersta kyrkogård. Hustruns namn har en mer blygsam placering på stenen. Foto: Mona Davidsson