Ny ordförande till stiftets högsta beslutande organ

Vid Lunds stiftsfullmäktiges sammanträde den 17 maj valdes Birger Wernersson till ny ordförande.

Bland övriga punkter på dagordningen fanns bland annat årsredovisningen 2018 för Lunds stift och Lunds stifts prästlönetillgångar.

Musikstipendium
Därutöver beslöt stiftsfullmäktige att inrätta ett musikstipendium för ungdomar cirka 15-25 år som är musikaliskt engagerade i en församlings gudstjänstliv och med sin gärning föredömligt förenar musikalitet, progression och kreativitet. Tre stipendier á 7 500 kronor kommer att delas ut från och med 2020.

Några frågor till Birger Wernersson...

Vem är Birger Wernersson?
- Jag är Jämjö-son – från östra Blekinge. Jag har varit politiskt engagerad sedan slutet av 60-talet, i dåvarande Jämjö kommun. Under 70-talet började jag engagera mig i kyrkan, i kyrkorådet och i kyrkofullmäktige i hemma i Jämjö.

Vilka egenskaper har en bra ordförande?
- En bra ordförande ska vara lyssnande, lugn och kunna sortera när olika förslag kommer, vilket inte alltid är lätt. Det är i vissa avseenden en annan möteskultur idag när ledamöter inte alltid följer de regler som finns och det måste man kunna hantera. Som ordförande ska man också ha en god kontakt med ledande tjänstemän.

Vad ser du fram emot resten av mandatperioden?
- Det finns mycket att sätta sig in i och se fram emot. Det är väldigt glädjande att motionen om musikstipendiet gick igenom på stiftsfullmäktiges sammanträde. Jag hoppas också på större samarbete mellan alla nomineringsgrupper så att helheten kommer framåt. Det gäller även i församlingarna och då mellan förtroendevalda och anställda. När det inte fungerar ger det en negativ bild av kyrkan. Sedan så blir ett stramare budgetläge framåt och det måste hanteras med varsamhet.

Människor framför ett gult hus

Stiftsfullmäktige

Stiftsfullmäktige är stiftets högsta beslutande organ och har till uppgift att besluta i principiella och övergripande frågor.