Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.
Foto: Joakim Carlström /Ikon

Vigsel och välsignelse

Bröllop är fest och ett minne för livet. Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt ger samma legitimitet, men i kyrkan ber vi också om Guds välsignelse över äktenskapet. Lunds domkyrka är stor men fungerar även för en mindre vigsel. Beroende på hur många gäster ni har placeras vigselgudstjänsten i olika delar av kyrkan.

Preliminärboka vigsel i Lunds domkyrka

Preliminärboka vigsel

Att gifta sig i Lunds domkyrka

I Lunds domkyrka sker de flesta bröllop på lördag eftermiddag, men om möjligt kan vigseln även ske på en annan dag och tid. Beroende på hur många gäster ni har kan vigseln ske i olika delar av kyrkan. Det gör att Domkyrkan även passar även för mindre bröllopssällskap.

Ansök om hindersprövning hos Skatteverket

När ni har bestämt er för att gifta er ska ni ansöka om hindersprövning hos Skatteverket. Hindersprövningen är ett bevis på att ingen av er är gift med någon annan sedan tidigare och att ni båda är över 18 år. Detta bevis är giltigt i 4 månader efter utfärdandet.

Samtal med prästen innan bröllopet

Några veckor innan själva vigselgudstjänsten kommer prästen att kontakta er för att bestämma tid för ett möte. Vid vigselsamtalet pratar ni tillsammans igenom gudstjänsten, bestämmer vilka sånger och psalmer som ska sjungas, vilken musik ska spelas med mera. Det brukar vara bra om detta möte sker i kyrkan. Då får ni en chans att bekanta er med miljön och även praktiskt öva i kyrkan. När det så äntligen är dags för vigselgudstjänsten brukar den värsta nervositeten släppa när man går fram i gången – passa på och njut av stunden istället för att oroa er.

Läs mer om ordningen för vigselgudstjänsten och få tips på in- och utgångsmusik

Filmning och fotografering under vigseln

Om ni vill att någon ska videofilma gudstjänsten går det bra om det sker diskret – vaktmästaren kan visa var man bäst står. Fotografering går också bra under processionen in i och ut ur kyrkan.

Det kostar inget att gifta sig i Svenska kyrkan

Det kostar inget att gifta sig i Svenska kyrkan i Sverige, men om ni har särskilda önskemål som medför extra kostnader får ni komma överens om dem med prästen och själva bekosta dem. I Svenska församlingar utomlands kostar det oftast att viga sig.

Benen på bröllopsgäster och brud.

Drop-in-vigsel i domkyrkan

Lunds domkyrka erbjuder drop in-vigsel 6 juni. Det är precis som en helt vanlig vigsel - men lite enklare.

Välsignelse över ert äktenskap

Om ni har gift er borgerligt, registrerat partnerskap enligt den gamla lagstiftningen eller gift er enligt annan ordning kan ni få ert äktenskap välsignat i en välsignelsegudstjänst med förbön.

Denna välsignelsegudstjänst är tillgänglig för alla församlingsbor och är gratis om minst en av er tillhör Svenska kyrkan. Kontakta församlingsexpeditionen på telefon 046-71 87 42 för att bestämma tid för en sådan gudstjänst eller om du vill veta mer om hur den går till.

Boka dop, vigsel och begravning

Svenska kyrkan i Lund har en gemensam bokning för dop, vigsel och begravning.

Öppettid och telefontid

Vardagar kl. 9–15 (lunchstängt  kl. 11.30–12.30)

lundspastorat.exp@svenskakyrkan.se

Petersgården, Trollebergsvägen 43, Lund

Box 1096, 221 04 Lund

Vill ni gifta er utomlands?

Ni kan vigas eller bli välsignade (när ni redan gift er borgerligt) i Svenska kyrkan utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.