Nya kyrkotextilier firades

Luleå stift har fått nya kalkkläden och bursor till kapellet på Stiftsgården i Skellefteå. Konstnären Anne Fridholm är kvinnan bakom den ideella insatsen.

Det var Dan Richardsson, präst på Själavårdscentrum, som väckte tanken på en förnyelse av textilerna för snart 1,5 år sedan.
   – Vi hade bara ett vitt kalkkläde och en vit bursa tidigare. Dom började vara slitna och smutsiga, berättar stiftsdiakonen Satu Brännström.
   Hon, som tycker om handarbete, föreslog då att personalen själva skulle göra nya textilier till kapellet.
   – Vi köpte tyg och material, men det blev aldrig av mer än så och till sist blev det ett dåligt samvete för mig.
   En god granne i Ullbergsträsk utanför Jörn – Anne Fridholm – blev räddningen.
   – Jag blev så himla glad och lycklig över att få frågan. Det är ju en sådan gammal tradition att smycka kyrkan med vackra textilier, berättar Anne.
   Insatsen att tillverka och brodera ett vitt kalkkläde blev till sist kalkkläden och bursor i alla fyra liturgiska färger.
   – Det var bara jätteroligt att uppdraget växte och blev ännu större, så nu har jag ett nytt uppdrag på lut som jag ska göra.

Liturgiska färger

De nya kyrkotextilierna firades vid en mässa i kapellet på Stiftsgården i mitten av maj.
   – Vi använder dom här fina textilierna när vi firar nattvard. Kalkklädet läggs över nattvardskalken och bursan, som corporalet* ligger i, läggs på kalkklädet, berättar stiftsadjunkt Pär Parbring.
   De fyra liturgiska färgerna är vitt, rött, grönt och lila.
   – Nu i påsktiden är det vitt som gäller. Färgen symboliserar glädjen, festen, uppståndelsen och hoppet.
   Rött är det liturgiska färgen under pingsten och den vita duvan på kalkklädet symboliserar den Helige ande.
   – Under sommarn och hösten är det grönt som gäller. Färgen står för växandet. Växa i tro. Växa som människa.
   Den lila färgen används under advent och fastan.
   – Färgen symboliserar det lite mer allvarsamma och eftertänksamma, berättar Pär.

* Corporalet är det tygstycke som man dukar upp nattvardsgåvorna på

P-O Sjödin/Skellefteå pastorat

Stiftsgården i Skellefteå

Stiftsgården i Skellefteå är en riktig idyll, naturskönt belägen strax utanför Skellefteå centrum. Det är en plats för livets viktiga möten.