Vänskapsband.
Foto: Malin Wrigstad/IKON

Lektioner

Vi kommer till er gymnasieskola och klass när vi blir inbjudna. Här kan du läsa mer om olika lektionskoncept. Du kan också fylla i och skicka in din intresseanmälan.

Anmäl ditt intresse för besök från Skolkyrkan

Vill du att vi besöker en klass på din gymnasieskola? Fyll i detta formulär och skicka in, så tar vi kontakt med dig inom två veckor. Då gör vi upp en plan tillsammans kring när, vad och hur.

Vad för slags lektionsupplägg?

Vi utformar lektionsuppläggen efter klassens behov, i samtal med er. Exempel på möjliga upplägg:

Gruppstärkande lektioner

Hur blir vi en drömklass? Hur kan vi hitta styrka i våra olikheter? Hur skapar vi ett tillåtande klimat i klassen? Övningar kring samarbete, självkänsla, värderingar, "feel-good-boosts" med mera. Lektionerna utformas utifrån klassens behov. Se även Självbildsspelet nedan.

Möt en kristen och besök en kyrka

Skolkyrkan erbjuder en möjlighet att få samtala och ställa frågor till en kristen. Vi ordnar även studiebesök i någon av Luleås kyrkor.

Stresshantering, avslappning och meditation

Samtal, fakta och praktiska övningar kring hur stressen påverkar oss och vad vi kan göra åt det. Utifrån gruppens önskemål.

Var?

Lektioner kan hållas i skolan eller i församlingens lokaler. Efter att ni har skickat in er intresseanmälan, samtalar vi om vad som blir bäst för just er grupp.

Bra att veta

Vid varje tillfälle som vi träffar en klass, ska minst en medarbetare från skolan finnas med. På så vis finns också större möjligheter för den gruppstärkande processen att fortsätta sen.

Någon att prata med?

Kaos i livet eller fullständigt grått? Känner du att du behöver någon att prata med? Vi kan vara ditt bollplank kring vad som händer hemma, på skolan och inuti dig.