Foto: Magnus Aronson/Ikon

Konsten att välja

Välkommen till höstnumret!

Livet består av oändligt många val. Att stå i en kassakö i en butik och ångra sitt val när kön intill minskar betydligt fortare, känner nog alla igen. Det är ju ganska harmlöst. Egentligen. Men att välja fel kö på en flygplats i Paris och missa planet hem är kanske inte lika oförargligt. Men det brukar lösa sig ändå – om du frågar mig.

Det här numret av Kyrknyckeln handlar om olika val. Pia-Maria Nutti Holmgren i Luleå bestämde sig för att återerövra sitt hjärtas språk, nordsamiska. Hon sökte och kom in på språkutbildningen i Kautokeino. Hennes dotter fick henne att ta steget efter att själv ha studerat språket under ett år.

Råneåbon och tidigare Gammelstadsbon Mats Wikström har alltid varit vad man kallar en sökare. Han har gått ur Svenska kyrkan och in igen. Nu deltar han regelbundet i gudstjänster och sjunger i ortens kyrkokör.

När du får den här tidningen i brevlådan är det en och en halv vecka kvar till kyrkovalet. Svenska kyrkan är demokratiskt uppbyggd och genom att rösta i kyrkovalet den 19 september påverkar du vad kyrkan ska göra. På sidorna 8-11 kan du läsa vad toppkandidaterna i Luleå domkyrkoförsamling och Nederluleå församling tycker i några olika frågor.

Till sist hoppas jag att vi ses under tacksägelsehelgen i Gammelstad i oktober. De inbjudna gästerna är Kent Wisti präst, bildkonstnär, författare och satiriker och Susanne Dahl, universitetspräst, skribent och återkommande röst i Morgonandakten i P1.

Håll med om att det låter som att vi har en spännande höst framför oss!
Trevlig läsning,

Eva Bergman, redaktör