Foto: Pirjo Peltola

Bredsäters kyrka

Kyrkan är byggd 1666. På denna plats stod förut en kyrka från medeltiden, en s.k. stavkyrka.
I ett protokoll från den tiden heter det "Den 25 maj plockades kyrkan ned och nästa dag knäpptes foten på den nya kyrkan".
Från den gamla kyrkan har bevarats 38 bräder med målningar, varav 8 kan beskådas i kyrkan. På dessa kan man bla se Kristi blodbestänkta huvud (koret), bröstpartiet av en rad apostlar, bl.a Paulus med svärdet.

Fyra bräder har sammanfogats, så trots att den mittersta bräden saknas, framträder några partier tydligt ovanför ingången.
Till vänster ses skaparen med ett tredelat världsklot i handen, förmanande Adam och Eva vid ett träd med stora hjärtformade blad.
Scenen föreställer hur Gud förmanar dem att inte äta av frukterna på kunskapens träd.

På andra sidan om en blå-vit-brun vertikal skiljebård, som troligen ska efterlikna en snedbandad valvribba, står två biskopar.
De har stora mitror och kräklor. Den ene har troligen ett kärl med tre huvuden och bör därför vara S:t Sigfrid. Den andra är S:t Erasmus eftersom han i sin hand håller en stor blå vev, som hör till hans tortyrredskap.
Långa bruna växtrankor slingrar sig mellan martyrerna. På det brädor som förvaras i Skara museum visas bl.a fragment av passionshistorien. Troligen är dessa oretuscherade bilder från 1400-talets slut. (Viola Hernfjäll)

När kyrkan byggdes gavs bidrag av Gustav Soop på Svaneberg. Han har också skänkt de båda tavlorna nere i kyrkan föreställande Karl X Gustav och hans Hedvig Eleonora. Kyrkan har även ägt en vacker kristallkrona från 1600-talet, som blev stulet.
Kyrkan är av trä, spånklädd och rödmålad och har mycket vackra proportioner. En klockstapel är uppförd vid västra gaveln.

Predikstolen har årtalet 1689 och är gjorda av George Baselaque och Anders Siöman.B.
Altaruppsatsen är från 1690 och gjordes av Anders Schmaltz från Kinnekulle, vilket framgår av medaljongerna på korväggen. Den andra medaljongen bär ett bibelspråk.

Dopfunten är även den från 1680-talet och gjord av kalksten. Den har en åttakantig skål på högt fyrsidigt skaft och har rödpolerade figurer på grå botten. På skaftet finns evangelistsymbolerna och blommor.

Innertaket med dess vackra grå molntoppar målades 1793, då kyrkan fick ett nytt innertak. Över koret syns Jehova tecknet i en stor strålring med sex änglahuvud runt om.
Draperierna vid fönster och bakom altaruppsatsen härör också från 1700-talet.

Kyrkan har varit en berömd offerkyrka ( jämte t ex Skaga Och Hedared). Här finns en vacker kollekthåv från 1720, samt en gammal offerkista framme i koret.
Man offrade här samtidigt som man begärde kyrkans förbön för de sjuka. Denna sed levde kvar ända tills slutet av förra seklet. Offerkistan har två hål för gåvor till olika ändamål.

Kyrkan har genomgått ett flertal restaureringar, den senaste 1992, då draperingar lagades och altaruppsatsen bättrades. Likaså togs allt material bort mellan bjälkarna i ytterväggarna som skulle ge en slät yta. Nu är det vackert att se de grova bjälkarna.
Vid restaureringen fick kyrkan också ett helt nytt värmesystem, samt efter något år en ny orgel med digital teknik.

Sommaren 1995 var kyrkan med i de s k Skapelsprojektet, då ett flertal moderna konstverk installerades i kyrkan. Utställningen lockade många besäkare från när och fjärran. Kvar från denna finns de 5 tavlorna applicerade på altarrunden som bär namnet Vita Fjädrar och förfärdigades av Britt-Louise Sundell-Nemed i Stockholm.
Dessa tavlor handlar om att den kristna tron, om den är svag, har en bärkraft som fågelns spröda vingar. Man kan även tänka på psalmens ord "En fågel sig gläder i himmelens höjd och vindarna lyfter hans vingar. Så instämmer jorden i himlarnas sång till Jesu Kristus vår Herre". (Psalm 175)