Församlingspräst, 100%

Ludvika församling söker en församlingspräst, 100%

Ludvika är centrum i det som kallas Västerbergslagen och erbjuder vacker natur med möjligheter till fritidsaktiviteter i skog och mark. Ludvika församling utgör i stort sett den centrala delen av Ludvika kommun. Här finns två kyrkor med församlingshem. Vi har två kyrkogårdar, en vid Ludvika Ulrika kyrka och en vid Lyviken, intill sjön Väsman, där våra tre kapell är belägna. Ludvika ligger också utmed Romboleden, en populär pilgrimsled.

Du kommer att ingå i församlingens arbetslag på ca 50 personer. Du kommer samverka nära präster, musiker och vårt diakonala team. Kyrkoherden är din närmaste chef.

I Ludvika finns ett unikt samarbete mellan företag, föreningar och organisationer som möts i paraplyorganisationen Samarkand, ett kommunalt utvecklingsbolag. Samarkand skapar möjligheter till samverkan.

Kvalifikationer:
• Du ska vara prästvigd enligt Svenska kyrkans ordning eller i annan kyrka vi har samarbetsavtal med.
• Själavårds eller terapeututbildning är meriterande
• Vara en röst för utsatta i samhället och samverka kring det
• Vi söker dig som har en helhetssyn på människans behov i samspel med skapelsen, vill möta människor i vardagslivet och i gudstjänsten.

Arbetsuppgifter:
• Leda gudstjänster och kyrkliga handlingar
• Vill arbeta tillsammans med våra äldreboenden
• Själavård
• Leda samtals- och studiegrupper
• Beredd att leda konfirmandverksamhet när det är extra många konfirmander
• Samverka i lokalsamhället
• Medverka och leda lokala pilgrimsvandringar

Körkort B är önskvärt.
Tjänsten är en tillsvidaretjänst (provanställning kan komma att tillämpas).
Tillträde enligt överenskommelse.

För mer information kontakta:
Kyrkoherde Simon Johansson, telefon: 0240 - 66 90 24
Diakon Kerstin Bengtsson, telefon 0240 – 66 90 19