Intervju med Kerstin Garplid

Kan du beskriva hur en typisk arbetsdag ser ut för dig just nu?
Jag håller till på mitt lilla hemkontor, där jag via telefon, video och Zoom samtal får möta människor från hela Storbritannien. Många samtal blir det, med människor i alla åldrar. En blandning av kontakter som fortsätter sedan tidigare för själavård och olika former av stöd, men också många samtal med helt nya personer eller personer jag träffat i olika verksamheter och vi samtalar nu på telefon. Det är underbart att få nya och fördjupade relationer till många, och att ha tid med individuella samtal där jag får ta del av människors livsberättelser.

Vad skulle du säga är den viktigaste delen av ditt jobb just nu?
Det blir oerhört viktigt att hålla kontakten med de som var i utsatta situationer redan innan och ofta blir det fler samtal till just dem än tidigare. Jag märker också att de som lever ensamma har det tufft nu, att inte få hålla någon i handen eller få en kram när det är svårt. Att ha en medmänniska att samtala med när oron och ovissheten drabbar, det är betydelsefullt.

Det svenska språket blir också viktigt, att få uttrycka sig på sitt modersmål när man känner sig skör, ensam och kanske har det tråkigt när livet känns enahanda. Många blir glada att jag ringer och känner att det är ett tecken att Svenska kyrkan bryr sig om sina medlemmar.

Vad upplever du är det svåraste att hantera för de människor du pratar med för tillfället?
Det svåraste är att många inte kan vara fysiskt närvarande med sina nära och kära. Det är också svårt att våra känsloliv blir oförutsägbara i den situation som Covid-19 är, vissa dagar går det bra medan andra känns tunga och ingen vet ju hur länge detta kommer att pågå. Dessutom bär många på en oro vad detta kommer att innebära ekonomiskt för dem, många har blivit permitterade och det finns osäkerhet om deras arbete kommer att finnas kvar efter pandemin.

Det hade varit fint om jag kunde bjuda på kaffe och kanelbulle och lägga handen på axeln eller ge en kram när det är som svårast. Samtalen räcker långt, men ibland blir det tydligt att det inte är riktig samma sak som att vara i samma rum.

Om någon behöver prata och få råd om praktisk hjälp med myndigheter osv kan de prata med dig?
Naturligtvis kan de vända sig till oss. Jag märker att min bakgrund som socialarbetare inom barn och familj i London området ofta kommer till god nytta, då jag kan ha en aning om vart de kan vända sig, eller i alla fall vara med och fundera tillsammans vad som nästa steg skulle kunna vara. Jag är främst här för att stödja och hjälpa så att personen kan ta nästa steg själv med lite bättre självförtroende.

Hur kan man komma i kontakt med dig och måste man tro på Gud för att prata med dig?
Jag finns tillgänglig på telefon, via mejl och sms meddelande. Mina kontaktuppgifter finns på hemsidan. Vi kan komma överens om det bästa sättet att ha kontakt; via Zoom, FaceTime, vanligt telefonsamtal eller annat.

Det finns absolut inga krav på att du behöver tro på Gud, alla är vi delaktiga i livet och det spelar ingen roll vem man är för att ta kontakt och prata.

Kan man prata med dig även om jag inte bor i London?
Självklart kan man ta kontakt varhelst man bor i Storbritannien eller på Irland, vi är kyrka för hela ögruppen. I vanliga fall besöker jag ett flertal platser runtom öarna tillsammans med komministern och det har varit väldigt trevligt att hålla kontakt med våra församlingsbor runtom i landet.

Jag pratar gärna med blivande besökare till våra övriga orter och informerar om hur våra träffar ser ut. Alla är välkomna på träffarna och vi ser fram emot att träffa nya och gamla besökare utanför London när det är möjligt igen. Det går naturligtvis också bra att kontakta mig om man bor på en plats där vi inte har kontinuerliga besök, men man kanske känner en önskan om att vi skulle komma i framtiden.

Bli medlem/Membership

Bli medlem eller förnya ditt medlemskap. / Become a member or renew your membership.