Intervju med Helen Calner

Kan du beskriva hur en typisk arbetsdag ser ut för dig just nu?
Jag tillbringar det mesta av min arbetstid med att ta och hålla kontakt med människor i hela vår församling i Storbritannien och Irland, på olika sätt.

Det är de personer som finns i våra olika verksamhetsgrupper, konfidenter jag har i stödsamtal eller själavård med, personer som jag har eller får kontakt med via svenska ambassaden, eller direkt till mig eller någon av mina kollegor, och personer som jag mött i andra sammanhang.

Det är också en hel del människor som kontaktar mig för stöd på olika sätt. Det kommer både via telefon och epost och också via svenska ambassaden, där vi har ett jättefint samarbete sedan länge.

Det blir mycket samtal per telefon, men också en hel del virtuella samtal och möten genom de olika sociala medier som finns. Vi har t ex regelbundna träffar med flera av våra ideella grupper genom bl a Zoom och i  vissa av våra verksamhetsgrupper har vi peppat och hjälpt till att skapa telefonkedjor, så man kan hjälpas åt att hålla kontakt och ha omsorg om varandra.

Vad skulle du säga är den viktigaste delen av ditt jobb just nu?
Det absolut viktigaste är att jag finns tillgänglig och att jag tar och håller kontakt med de som finns i vår församling (oavsett om man är medlem eller inte).

Det är vårt uppdrag som kyrka att bry oss om de människor som finns omkring oss.

Och det blir ännu viktigare nu, när man inte kan ses eller råka på varandra i vår kyrkobyggnad.

Det tar mycket tid och energi men det är också otroligt givande. Jag har tid på ett annat sätt idag när jag sitter hemma och kan ta tid för precis var och en! Det skapar nya djup och perspektiv i relationen med våra församlingsbor som känns otroligt fint.

Det är också viktigt att återkomma till de som behöver lite extra stöd eller uppmuntran. En del behöver någon att prata med varje dag och andra behöver en extra röst någon eller ett par gånger i veckan eller glesare. Det ser olika ut vilka behov som finns, beroede på hur olika personers naturliga kontaktnät ser ut.

Det är viktigt att veta hur det fungerar för dem jag pratar med: mår man bra? Har och får man det man behöver (mat, medicin etc)? Har man någon att prata med? Behöver man hjälp eller stöd att komma på saker att aktivera sig med utifrån de förutsättningar man har? Eller behöver man bara höra en annan röst en stund?

Vad upplever du är det svåraste att hantera för de människor du pratar med för tillfället?
Det som blir svårt är när jag pratar med någon som egentligen behöver en hand på sin axel eller en stor varm kram. När jag hör att det rinner tårar för att ensamheten, osäkerheten eller sorgen är tung och svår att bära ensam.

Det är också svårt när jag genom ett samtal förstår att jag inte kan göra eller hjälpa till för att lösa någonting för personen jag pratar med. När frustration, oro och desperation skapar både ilska, upprördhet eller uppgivenhet.

Det är sådana stunder jag önskar att jag hade kunnat ha personen framför mig. Ibland räcker en varm blick eller ett uppmuntrande leende långt.

Om någon behöver prata och får råd om praktisk hjälp med myndigheter osv kan de prata med dig?
Självklart kan man kontakta oss då. Vi finns här för att vara stöd på alla sätt vi kan. Det är ju däremot inte så att vi kan eller ska lösa allting åt någon, men vi kan hjälpa till att se vad eller hur man kan göra och vad som är möjligt, i olika situationer och förmedla kontakter. Ofta kan det kännas bra för oss att få dela eller bolla med någon annan för att få lite klarhet i tankar och känslor.

Hur kan man komma i kontakt med dig och måste man tro på Gud för att prata med dig?
Jag finns på både epost och telefon. Eller om man vill, via WhatsApp eller Zoom. Så det är bara att skicka ett mail, ett sms eller ringa.

Känner man sig lite osäker, kan man skicka ett mal eller ett sms, så tar jag kontakt. Det kan vara lite läskigt att ta  kontakt med kyrkan om man inte gjort det förut.

Och det spelar ingen roll vem du är. Eller om du tror på Gud eller inte.

Vi finns här för den som vill och behöver, utifrån personen själv.

Kan man prata med dig även om man inte bor i London?
Absolut! Vi är ju Svenska kyrkan i Storbitannien och Irland, det är mer än bara London det

Bli medlem/Membership

Bli medlem eller förnya ditt medlemskap. / Become a member or renew your membership.