Kistgrav

Kistgravar finns på Gamla kyrkogården, Kapellkyrkogården och Östra kyrkogården. Kistgravarna är olika stora och rymmer två eller fler kistor.

I första hand är kistgravarna till för jordbegravning, dvs. kistor, men det är även möjligt att gravsätta urnor med kremerat stoff i kistgravar. Det senare är vanligt i äldre familjegravar.

Den som är gravrättsinnehavare har stora möjligheter att utforma gravplatsen med till exempel blomsterrabatt och gravvård. Den vanligaste gravvården är en gravsten. Olika regler för hur gravvården får utformas finns för olika delar av kyrkogården. Kyrkogårdsförvaltningen svarar gärna på frågor vad som gäller för den grav som du är intresserad av. Innan en gravvård sätt upp på graven ska den godkännas av begravningshuvudmannen och på kulturhistoriska gravar även av länsstyrelsen.

En kistgrav upplåts alltid med gravrätt. Den eller de som är gravrättsinnehavare har ansvar för att graven sköts och är i vårdat skick. Antingen kan gravrättsinnehavaren själv sköta graven eller teckna ett avtal om gravskötsel med kyrkogårdsförvaltningen.