Kyrkogårdsförvaltningen

Nytt på kyrkogården

Kyrkogårdsförvaltningen har monterat upp bord och stolar nere vid ån nedanför kyrkan, en perfekt plats för picknikdagar.

Vi har även anlagt två nya serviceplatser inne på Kapellkyrkogården, information finns i serviceplatsen på Nya Kapell om vart ni hittar dom.

Kyrkogårdarna är belägna vid Lomma kyrka: Gamla kyrkogården, Östra kyrkogården, Gamla Kapellkyrkogården och Nya Kapellkyrkogården. På kyrkogårdarna Gamla och Nya kapellkyrkogårdarna finns också urnmurar med nischer för gravsättning av beständiga urnor. Minneslunden och askgravplatsen är belägna vid kapellet på nya kapellkyrkogården.

Kyrkogårdarna

I Lomma finns de fyra kyrkogårdarna, Gamla kyrkogården, Östra kyrkogården, Kapellkyrkogården och Nya Kapellkyrkogården. Kyrkogårdarna har olika karaktärer och med olika gravskick. Gravkvarteren är benämnda med bokstäver och gravarna med siffror.

Vilka gravskick finns på Lomma kyrkogårdar?

Det finns olika gravskick att välja mellan när någon ska gravsättas. Du kan till exempel välja mellan kistgrav och urngrav, minneslund eller askgravplats samt ytterligare några till. På Lomma kyrkogårdar finns de flesta i Sverige förekommande gravskicken. Här beskrivs vad de olika gravskicken innebär.

Skötselavtal 2023

Gravskötsel