Artikel: En främling på vandring

Att vara på resa i ett främmande land eller sammanhang kan verka skrämmande, men det är också i många avseende utvecklande. Man lär sig något om sig själv och andra människor i både en inre och en yttre resa. Ordet pilgrim kommer, enligt en teori, från ordet för främling, någon som färdas över land och mark till okända platser. Den moderna pilgrimsvandringen lockar allt fler och ger mersmak.

En stor trend inom resebranschen är att resenärer mer och mer vill aktivera sig och verkligen vara delaktiga i sina aktiviteter. I takt med att kraven på produktivitet på arbetsmarknaden ökar upplever många en slentrian i sin vardag, att man inte kan påverka sin situation i så stor utsträckning. Som kontrast till detta söker sig många till semesteralternativ som står i direkt motsats till detta. Man vill aktivt ta del i alla moment och inte vara en passiv konsument. Tendensen visar också på att man eftersöker en djupare innebörd i sitt resande, att det man gör även skall beröra på insidan. Detta förhållande börjar också allt tydligare avspegla sig i de fritidsaktiviteter många engagerar sig i.

Att bli en modern pilgrim som alternativ
Att bege sig på en pilgrimsresa eller göra en pilgrimsvandring har alltid varit en del av kyrkans liv. Man beger sig till ett tilltänkt mål där vandringen blir både en fysisk och andlig resa bort från det hemvana. Pilgrimen söker det heliga i sitt liv och man fördjupar relationen till både Gud och sig själv. I ett modernt perspektiv fyller detta alla de behov som trendspanarna ser som en ökad efterfrågan bland dagens resenärer. Ett månghundraårigt fenomen inom kristenheten svarar alltså upp mot det moderna samhällets behov och längtan. Att ge sig själv tid till eftertanke och att få möjligheten till att i sitt eget tempo gör sin resa kan på många sätt bli en lyxvara i tider som präglas av exempelvis stress. Och här finns inte lyxen i ett rent ekonomiskt perspektiv, utan värdet ligger hos dig och din relation till medmänniskor och Gud.

Mötet blir avgörande
Ytterligare ett perspektiv av pilgrimsvandringen som blir viktigare och viktigare i takt med att samhället runt om oss blir mer och mer slutet är tanken om mötena på din vandring. Att själv vara en främling och att behöva söka kontakt med personer man inte känner kan ge en djupare förståelse för det främmande och det som är annorlunda blir inte längre så skrämmande. Viljan att möta det okända börjar hos oss själva och genom att bli en pilgrim tar det sig ett verkligt uttryck.

Utgångspunkt
I Vadstena ligger Pilgrimscentrum. Här finns det samlad kunskap kring pilgrimsvandringar som företeelse i Sverige idag. Detta kan vara en bra startpunkt för dig som vill testa på att göra en egen vandring. Här får du hjälp med information om till exempel leder och du finner också en plats där man kan stanna upp för att, som centrat själv uttrycker det, bara vara. Det firas morgonmässa klockan åtta varje morgon och man kan även regelbundet närvara vid bön i klosterkyrkan.

När du nästa gång funderar över resmål och hur du skall tillbringa helgen eller semestern, ha då pilgrimsvandringen i åtanke. Kanske kan din nästa resa bli både fysisk och andlig.
Vi ses på vandringen!

Andreas Karlsson