Ljungskile församling

Mellan hav och fjäll...

LJUNGSKILE FÖRSAMLING är belägen nära havet, med bekvämt pendelavstånd både söderut och norrut. Du tar dig till Göteborg på 45 minuter och Uddevalla på 20 minuter med tåg, buss eller via motorvägen E6. Österut tar man sig mot Lilla Edet via väg 167.

Ljungskile församling har en växande befolkning som med drygt 9 000 invånare. Församlingen består av tätorten Ljungskile med Ljungs kyrka, vackert beläget alldeles vid Ljungskileviken. Några kilometer norrut ligger församlingens största kyrka, Forshälla kyrka i Forshälladalen, västerut Resteröds lilla fina 1100-talskyrka och söderut Grinneröds kyrka med sitt karakteristiska trappstegsformade kyrktorn. Församlingsexpedition och personallokaler ligger mitt i Ljungskile samhälle.

Ljungskile är ett av Sveriges föreningstätaste samhällen. Här finns bland annat Ljungskile folkhögskola, fotbollslaget Ljungskile SK och Ljungskile GK, vackert beläget nära havsviken.

Här finns trevliga matställen och mysiga caféer, butiker, vårdcentral, tandvård, frisörer, gym, ridklubb och mycket annat.

HAV OCH FJÄLL

Närheten till havet är svårt att ta miste på, med allt vad det bjuder på,  t ex fina natursköna badplatser. Alldeles ovanför Ljungskile samhälle breder skogen ut sig. Bredfjällets naturreservat bjuder på rekreation och friluftsliv, där man hittar både vandringsleder och skidspår.