Kyrkovalet 2021

Var med och påverka kyrkan i Ljungskile församling!

Kyrkoval 2021

KYRKOVAL görs vart 4:e år. Kommande val sker 19 september 2021. Du som är medlem i Svenska kyrkan är välkommen att rösta!

I kyrkovalet görs val till tre olika nivåer:

1 lokalt till kyrkofullmäktige

2 regionalt till stiftsfullmäktige

3 nationellt till kyrkomötet

Vill du bli förtroendevald?

Att engagera sig som förtroendevald i kyrkan är ett konkret sätt att vara med och bidra och påverka kyrkans utveckling och framtid i sin församling.

Det är ett fint och viktigt uppdrag som uppbärs av medlemmar i Svenska kyrkan. Att vara förtroendevald betyder att man fått ett uppdrag, ett förtroende, från församlingens medlemmar.

I uppdraget som förtroendevald ingår bland annat att vara med och besluta i principiella ärenden och i ärenden som på annat sätt är av större vikt. Det kan också handla om att ha omsorg om församlingslivet och kyrkans grundläggande uppgift. Den 19 september är det kyrkoval och då har alla medlemmar möjlighet att rösta fram vilka som företräder kyrkan som förtroendevalda.

Redan nu formeras de nomineringsgrupper som ställer upp i valet och där har alla medlemmar som fyller 16 år senast på valdagen möjlighet att ställa upp med sitt namn på en lista. Lokalt i Ljungskile församling finns för närvarande två nomineringsgrupper verksamma: Öppen kyrka och Frimodig kyrka. Båda grupperna har representanter i kyrkofullmäktige och i kyrkorådet (församlingens styrelse).

Vill du veta mer?

Kontakta valnämndens ordförande i Ljungskile församling:

Jakob Lindkvist, 070-618 16 25, jakob.lindkvist@sensus.se

Här kan du läsa vilka som är förtroendevalda just nu

Här kan du läsa valnämndens protokoll