Existentiell hälsa

Ny samtalsgrupp, start 23 februari

Existentiell hälsa handlar om mening och mål i livet, att kunna känna delaktighet och sammanhang.

Man kan säga att existentiell hälsa handlar om dig och dina grundvärderingar, hur du tänker, känner och handlar, vad får dig att känna lust, hur ser dina drömmar ut? Samtalsgruppen går ut på att öka vår egen medvetenhet om hur våra grundvärderingar  och tankemönster ser ut, men också att bättre kunna se var vi kan hitta stöd som stärker oss, och tillit till oss själva och andra. Det handlar om tankar och känslor kring såväl det som är svårt och tungt, som roligt och och meningsfullt.

Detta är en samtalsgrupp, ingen terapigrupp , men om man känner behov av enskilda fördjupande samtal, kan man boka tid med diakonansvarig Inger Nilsson.  Materialet vi använder är icke-religiöst och politiskt obundet.

Start: torsdag 23 februari 13.00-15.00 i Hemgården, Ljungskile

Vi träffas 6 gånger, varannan torsdag jämna veckor. Vi bjuder på enklare fika. Max 8 personer.

Är du nyfiken? Anmäl dig till Inger Nilsson, diakoniansvarig, Ljungskile församling, 0522-999 86, inger.nilsson2@svenskakyrkan.se

Rubrikerna för träffarna är:

Upplevelser av sammanhang

Existentiell styrka och kraft

Tillit och livskraft

Meningen med livet

Upplevelse av helhet

Harmoni och inre lugn

Upplevelse av förundran

Förhoppning

Här är ett exempel på frågeställningar utifrån ämnet ”Upplevelser av sammanhang”:

Känsla: Hur känns det att vara delaktig i ett sammanhang?

Tanke: Tänk på ett större positivt sammanhang som inspirerar dig, där du verkar, vill verka i framtiden eller hör hemma i på annat sätt.

Handling: Vad kan du göra för att öka dina möjligheter att uppleva delaktighet i ett sammanhang?