Vigsel och bröllop

Bröllopet är ett förbund mellan två personer. En av de största dagarna i en människas liv. Att vilja dela livet med varann i både glädje och sorg är stort. Och det är också en glädjens högtid. Att ha funnit varann och bara vilja varandra allt det bästa! Det är värt att glädjas över.

När man väljer att gifta sig i kyrkan så sker det enligt den ordning för vigselakt som finns i Svenska kyrkan. Den leds av präst och församlingens musiker står för merparten av musiken.

En kyrklig vigsel är juridiskt giltig eftersom Svenska kyrkan och dess präster har beviljats vigselrätt av regeringen.

Kom ihåg att ni behöver ha ordnat hindersprövning som ni lämnar eller skickar till prästen före vigseln. Här kan ni ladda ner den: Hindersprövning via Skatteverket.

Alla moment är viktiga i en vigselgudstjänst, men allra viktigast i en kyrklig vigsel är parets löften till varandra och Guds välsignelse. Gud välsignar paret och deras vilja att älska varandra tills döden skiljer dem åt. Och det är ett löfte han aldrig sviker! I vår församling välkomnar vi även par av samma kön som vill ingå äktenskap.

NÄR KAN VI BOKA VÅR VIGSEL?

Från och med 1 januari 2020 gäller att man får boka vigsel tidigast ett år före önskad dag. Exempel: vill ni gifta er en dag i juni månad nästkommande år, så kan ni tidigast boka den 1 juni innevarande år.

Välkommen att boka vigsel!

Ni kan när ni vill gå in och titta på datum och tider samt vilken kyrka ni önskar gifta er i. Detta ser ni nedan i bokningen. Boka sedan in er. Observera att bokningen är preliminär tills ni fått en skriftlig bokningsbekräftelse från församlingen.

Har en av er eller båda skyddad identitet är det säkrare att ni ringer in er bokning till expeditionen, 0522-999 70 i stället för att boka via hemsidan.

Har ni frågor får ni gärna kontakta expeditionen, 0522-999 70 eller maila ljungskile.forsamling@svenskakyrkan.se.

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.