Foto: Max Wahlund

Prästvigning januari 2021

Lördag 16 januari 2021 vigdes Jimmy Tåli till präst av biskop Martin Modéus i Linköpings domkyrka.

För att så många som möjligt skulle kunna dela glädjen med den blivande prästen visades gudstjänsten i en livesändning som också visas efteråt.
Se vigningsgudstjänsten genom att klicka nedan.
Följ med i agendan genom att klicka här.

”Jag längtar verkligen”

Efter lördagens prästvigning väntar det så kallade pastorsadjunktsåret. Jimmy Tåli kommer att tjänstgöra i Ydre pastorat.

Vem är Jimmy Tåli?

Jimmy Tåli Foto: Max Wahlund

Jag är 35 år. Gift sedan 10 år tillbaka och numera bosatt i centrala Tranås. Där har jag och min fru nyligen flyttat in i en lägenhet.

Jag är barnskötare i grunden och började mina arbetsår inom förskolan. Sedan dess har jag hunnit med tre år som elevassistent och närmare 8 år som personlig assistent.

När jag är ledig är jag ofta ute och fiskar eller tittar på film med min fru.

Det känns fantastiskt att få vigas till präst. En lång tid av studier är till ända. Det har varit en fin tid med många goda möten och lärdomar. Men nu längtar jag verkligen efter att få tjäna som präst i en församling!