Tre nyvigda präster, en nyvigd diakon, en ledarhund och en biskop står utomhus framför en kyrkport.
Foto: Katarina Sandström Blyme

Präst- och diakonvigning januari 2023

Söndag den 29 januari vigdes en diakon och tre präster av biskop Marika Markovits i Linköpings domkyrka. För Marika Markovits blev vigningen hennes första stora uppdrag som biskop.

”Gå med kraftens ande - ge världen liv!”

I vigningstalet talade biskop Marika om vikten av att kunna be om hjälp. Hon utgick från Matteusevangeliet 14:22-33 där Jesus uppmanar Petrus att gå på vattnet.

”Petrus har drag av självtillräcklighet. Han kan och vet allt bäst. Han vill kunna göra det som Jesus gör, gå på vattnet. Först går det bra men sedan sjunker han.”

Jesus tillrättavisar Petrus, kallar honom trossvag men tvingar honom också till en punkt där han tvingas ropa ”Herre, hjälp mig!”, en viktig erfarenhet för den som är självtillräcklig.

”Som Kristi sändebud kan vi som präster, diakoner och biskop också frestas att tänka som Petrus, att vi ska göra det som Jesus gör, att vi behöver kunna och veta allt bäst. Vi kanske tror att det förväntas av oss.”

Men det är inte farligt att be om hjälp, det är till och med nödvändigt, menar biskop Marika:

”Hjälp signalerar att det är vi tillsammans som är Kristi kyrka i världen och att vårt handlingsutrymme och därmed vårt hopp ökar när vi åstadkommer saker tillsammans.”

Efter vigningstalet gav kandidaterna sina vigningslöften och försäkrade:

”Jag vill med Guds hjälp och i förtröstan på Guds nåd leva enligt dessa löften.”

Medan domkyrkokören under ledning av domkyrkoorganist Sara Michelin sjöng Veni sancte spiritus klädde biskop Marika prästerna med stolor och mässhakar och den snart färdigvigda diakonen fick sin stola och sitt diakonemblem.

Därefter fanfar, applåder och visslingar i den välfyllda domkyrkan. Nu kan Ida Andrae, Roger Karlsson, Johanna Olovson och Lars Rauséus gå med Gud, gå med kraftens, kärlekens och självbesinningens ande och ge världen liv!

Text: Katarina Sandström Blyme

De som nu träder i tjänst i Svenska kyrkan är:

DIAKON
Lars Rauséus
– Östra Husby och Jonsbergs församlingar (Östra Vikbolandets pastorat)

PRÄSTER
Ida Andrae – Domkyrkoförsamlingen (Linköpings domkyrkopastorat)
Roger Karlsson – S:t Olofs församling (Norrköpings pastorat)
Johanna Olovson – Lambohovs församling (Slaka-Nykils pastorat)

Läs mer om dem nedan.

Lars Rauséus

En nyvigd diakon och en biskop framför en kyrkport.
Lars Rauséus och biskop Marika. Foto: Katarina Sandström Blyme

54 år. Uppvuxen i Enköping och bor nu utanför Norrköping tillsammans med hustru, hund och katt. Under uppväxten var han mycket aktiv i Kyrkans Ungdom. Lars Rauséus har jobbat i över 30 år som församlingspedagog i Norrköping, främst med ungdomar och konfirmander. På fritiden tar han gärna långpromenader med familjen. Gillar att pyssla med hus och trädgård och tittar gärna på fotboll.
Efter vigningen kommer Lars Rauséus att tjänstgöra i Östra Husby och Jonsbergs församlingar, (Östra Vikbolandets pastorat).

Ida Andrae

Ida Andrae och biskop Marika. Foto: Katarina Sandström Blyme

32 år. Uppvuxen i och bor i Vånga, på landet mellan Linköping och Norrköping. Hon har tidigare arbetat med hundar och hästar. Under utbildningstiden har hon varit tjänstebiträde i Borgs församling i Norrköpings pastorat.
Efter vigningen kommer Ida Andrae att tjänstgöra i domkyrkoförsamlingen (Linköpings domkyrkopastorat).

Roger Karlsson

Roger Karlsson och biskop Marika. Foto: Katarina Sandström Blyme

52 år. Uppvuxen i Bromölla och bor nu i Linköping. Han har arbetat som svetsare, journalist, personlig tränare och massör. Efter en omvälvande frälsningserfarenhet för 11 år sedan började han betrakta sig som kristen. Har ett förflutet som aktiv ateist. Roger Karlsson fick sin kallelse att bli präst under en ignatiansk 30-dagarsretreat som intagen på Kumlaanstalten.
Efter vigningen kommer Roger Karlsson att tjänstgöra i S:t Olofs församling (Norrköpings pastorat).

Johanna Olovson

Johanna Olovson och biskop Marika. Foto: Katarina Sandström Blyme

26 år. Uppvuxen i Vadstena och bor nu i Linköping. Hon har tidigare varit kyrkvaktmästare och fritidsledare i Vadstena och Dals församlingar.
Efter vigningen kommer Johanna Olovson att tjänstgöra i Lambohovs församling (Slaka-Nykils pastorat).

Gud, du har kallat var och en av oss till olika uppdrag i världen och i kyrkan. Nu ber vi för dem som vigs till tjänst. Hjälp dem att vad som än möter lita på att du har kallat och sänt dem, ge dem uthållighet i sin tjänst och låt dem känna att du bär dem i varje uppgift. Amen.

Bilder från de senaste vigningarna

Nu är Riita Eklund Sandström präst! Vigd av biskop Martin Modéus vid söndagens diakon- och prästvigning.

Präst- och diakonvigning juni 2022

Söndag den 19 juni vigdes två diakoner och tre präster av biskop Martin Modéus i Linköpings domkyrka.

Nu är hon präst! Jenny Jonsson vigdes av biskop Martin Modéus. Eva Brunne, tidigare biskop i Stockholms stift deltog också i prästvigningen.

Nu är Jenny präst!

Söndag den 16 januari 2022 vigdes Jenny Jonsson till präst av biskop Martin Modéus i Linköpings domkyrka. Med på vigningen var också tidigare biskopen i Stockholms stift, Eva Brunne.