"Gå ut och tjäna med ett och annat danssteg"

Söndag 16 juni 2019 vigdes fyra diakoner och tre präster av biskop Martin Modéus i Linköpings domkyrka.

Klicka på pilarna så ser du alla bilder.

Fredagen före vigningshelgen genomgick kandidaterna diakon- resp prästexamen inför det församlade domkapitlet i Linköping. Det var sista delen i respektive utbildning och därmed blev kandidaterna behöriga att vigas till sina ämbeten.
"Gå ut och tjäna med ett och annat danssteg" uppmanade biskop Martin Modéus dem vid söndagens högtidliga och glädjefyllda vigningsmässa.

De som nu träder i tjänst i Svenska kyrkan är:

Diakoner:
Susanne Thomsen - Slaka-Nykils pastorat
Annika Kihlberg - domkyrkopastoratet/Gottfridsbergs församling
Lovisa Rydberg - Aneby pastorat
Linda Waldemar - domkyrkopastoratet/Skäggetorps församling.
Präster:
Christina Tina Fridare - Södra Vedbo pastorat
Josefin Hagberg - Kärna församling
Sunniva Rettinger - Aneby pastorat

Läs mer om dem nedan.

Susanne Thomsen

44-åring som bor i Vadstena sedan tio år. Uppväxt i danska Jylland, fram för allt i den södra delen.
"Min väg till diakontjänst i Svenska kyrkan har gått genom pilgrimsrörelsen och jag upplever ofta Gud som påtagligast när jag rör mig i naturen och får vara med om skapelsens lovsång."
Tidigare arbeten: "Jag har alltid jobbat med mat och med människor, bland annat på Danska Sjömansmissionen sjömanshem. Efter utbildning till arbetsterapeut jobbade jag på sjukhus. De första åren i Vadstena arbetade jag bland annat i Pilgrimscentrums café och därefter som personlig assistent."

Annika Kihlberg

47-åring bosatt i Linköping som är född och uppväxt i Piteå.
Familj: Man och fyra barn, varav tre är utflugna.
Tidigare arbeten: Grundskollärare men har jobbat i Ansgarskyrkan sedan 2007, först som pedagog och sedan med diakoni. Kommer att fortsätta jobba i Ansgarskyrkan som är en samarbetskyrka mellan Svenska kyrkan och EFS.
Intressen: "Jag åker gärna till vattnet för att höra vågornas skvalp eller tar en tur norrut och för att hälsa på släkt och vänner. Jag är intresserad av människor och hoppas kunna inspirera andra att leva så att Guds kärlek blir synlig i världen."

Lovisa Rydberg

36-åring som bor på landet i Ölmstad mellan Gränna och Huskvarna. Född och uppväxt i Skärstad några mil därifrån.
Familj: Gift och har tre barn mellan 5 och 11 år.
Tidigare arbeten: Arbetsterapeut inom psykiatri och äldreomsorg. De senaste åren diakoniassistent i Skillingaryds församling innan jag kom till Aneby pastorat.
Intressen: "På fritiden gillar jag att umgås med familj och vänner. Får jag en stund över för mig själv tar jag gärna en långpromenad."

Linda Waldemar

45-åring som bor med sin familj i Linköping. Uppvuxen i Norsholm utanför Norrköping.
Tidigare arbeten: Domkyrkovaktmästare i Linköpings domkyrka. "Under diakonutbildningen som jag gått på distans har jag arbetat med diakoni i Skäggetorps församling. Min drivkraft är att med Guds hjälp och i Jesu fotspår möta människor där de är. Jag är glad och tacksam att få fortsätta arbeta i församlingen."
Intressen: Konst, kultur och litteratur.

Carolin falk

Foto: Daniel Lönnbäck

Ålder: 38 år.
Bor: Tranås.
Familj: Man och två barn.
Tidigare sysselsättning: Församlingspedagog i Vadstena och Dals församlingar, Ämneslärare 7-9 grundsärskola och alternativ läromiljö för elever med autism.
Intressen: Umgås med familj och vänner. Sjunger, lyssnar på musik och läser. Ser gärna brittiska deckare på tv eller riktigt bra dokumentärer. Försöker bli en seglare tillsammans med familjen.

Josefin Hagberg

48-åring som bor i Linköping sedan 7 år tillbaka. Född i Falköping med rötter i Skåne.
Familj: Man och två barn.
Tidigare arbeten: Receptionist, verksamhetsansvarig i studieförbund, översättare och författare av utbildningsmaterial, instruktör i vattengymnastik m.m.
Intressen: "Jag gillar teater, dans och musik. Jag påtar gärna i trädgården även om jag just nu inte har någon."

Sunniva Rettinger

31-åring som precis flyttat till Marbäck, en liten by i Aneby pastorat. Född i Järna och har bott på flera platser i Sverige och i Indien.
Familj: "Min kära mor, flera syskon och de jag för tillfället umgås med och har tros- och livssamhörighet med."
Tidigare arbeten: Har jobbat i olika skolor, varit ungdomsledare i Equmeniakyrkan och har varit med om att starta och driva ett kulturhus.
Intressen: "Jag älskar kreativitet och natur, men ser också gärna filmer och serier, det ger många livserfarenheter jag aldrig skulle kunna få i verkligheten."