Palveleva puheli/Sverige-finska telefonjouren

Om du behöver samtala om din livssituation på finska erbjuder Svenska kyrkan dig finskspråkig själavård via Sverigefinska telefonjouren, Palveleva puhelin, e-brev och chatt.

Du får vara anonym och behöver inte berätta var du bor. I jouren får du prata finska. Du bestämmer samtalsämnet och om du vill, kan du också be om förbön.

Jouren erbjuder inte terapi, experthjälp eller färdiga lösningar. Du får prata med en medmänniska som har tystnadsplikt.

Jourens öppettider:

RING 020–26 25 00 varje kväll 21–23.00

CHATTA torsdagar och söndagar 18–20.00 via www.svenskakyrkan.se/palvelevapuhelin

SKRIV DIGITALT BREV via www.svenskakyrkan.se/palvelevapuhelin

Svenska kyrkans finska telefonjour har funnits sedan 1989. Samtalen är kostnadsfria. Verksamheten omfattar hela landet.

Kolme graafista kuvaa caatista, puhelimesta ja nettikirjeestä.

Palveleva puhelin

I Sverigefinska telefonjouren kan du prata finska, chatta eller skriva ett digitalt brev. Ruotsin kirkon keskusteluapu ja kriisipuhelin. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla päivystäjän kanssa luottamuksellisesti.