Foto: Max Wahlund

Stig Lundh mottog Martin Lönnebos kulturstipendium

Nyhet Publicerad Ändrad

Stig Lundh mottager priset, som är på 10 000 kronor, för sin omfattande utgivning av böcker om kyrkorna i det medeltida Linköpings stift.

Författaren Stig Lundh tilldelades biskop Martin Lönnebos kulturstipendium för år 2017 enligt ett beslut av stiftsstyrelsen i Linköpings stift i början av april 2018.

Vid en ceremoni i samband med stiftsfullmäktiges möte den 27 april i Församlingsgården i Kisa delades stipendiet ut av domprost Peter Lundborg

Stig Lundh var kyrkokamrer i 30 år i bland annat Åtvidaberg och Gamleby. Efter sin pensionering har han drivit ett projekt med att skriva och publicera böcker om kyrkorna inom det medeltida Linköpings stift. Arbetet är helt ideellt.

Det medeltida Linköpings stift omfattade i sin största utbredning Östergötland, Småland, Öland och Gotland, så ambitionen är mycket stor. Hittills har elva band utkommit med rikt illustrerade beskrivning av flera hundra kyrkor och deras bevarade inventarier. Totalt kommer skriftserien när den fullbordas 2019 att omfatta 14 band.

Detta mödosamma arbete med att tillgängliggöra den medeltida delen av vårt kyrkliga kulturarv saknar motstycke inom Linköpings stift och är en kulturgärning som är värd all uppmuntran, anser stiftsstyrelsen.

Den som önskar få tillgång till böckerna kan kontakta Stig Lundh, Åkaregatan 5, 594 30 Gamleby. Telefon 0493-10356. E-post: stig.lundh@telia.com

Martin Lönnebo (f 1930) var biskop i Linköpings stift 1980-94. Biskop Martin Lönnebos kulturstiftelse är bildad för att hedra biskop emeritus Martin Lönnebos person och gärning. Varje år sedan 1996 delar Biskop Martin Lönnebos kulturstiftelse ut ett stipendium till en person inom stiftet med kyrklig anknytning som har gjort en kulturinsats under det föregående året. Läs mer om stipendiet här.