Sommarkyrkobroschyren är här!

Nyhet Publicerad Ändrad

För tredje året i rad görs en broschyr med sommaröppna kyrkor i Linköpings stift. Broschyren innehåller hela 180 kyrkor i Östergötland och norra Småland och finns i kyrkor och på en del turistbyråer. Vi åkte till Vimmerby pastorat som är med för första gången.

I Vimmerby pastorat finns sex församlingar och sju kyrkor: kyrkorna i Vimmerby, Storebro, Frödinge, Locknevi, Pelarne, Rumskulla och Tuna. Kyrkorna brukar vara öppna sommartid men i år det första gången man finns med i Linköpings stifts broschyr ”Sommaröppna kyrkor”. För att få vara med i broschyren krävs att kyrkorna har fasta öppettider och inte ”bara” är spontanöppna.

”Den som läser broschyren - och det är många - måste veta att kyrkan man tänkt besöka verkligen är öppen när man kommer”, säger Pernilla Stridh som haft det styva jobbet att presentera de 180 kyrkorna på ett snyggt sätt.

”Vi är glada att vi fått till det i år”, säger Magnus Svensson som arbetar med pastoratets kommunikation och som samlat in alla uppgifter för pastoratets räkning.

I årets broschyr har kyrkor med barnanpassade utrymmen fått en särskild märkning, t ex Vadstena klosterkyrka där man som Fritjof kan prova prästkläder. Foto: Fredrik Unger

Viktigaste jobbet görs förstås av alla de som öppnar och stänger kyrkorna om dagarna. Flera av dem kom till tårtkalaset i Vimmerby kyrka där den alldeles nytryckta broschyren packades upp och betittades.

”Vimmerby är en stor turistkommun med en halv miljon besökare varje sommar och för många av dessa turister är kyrkor ett viktigt och uppskattat besöksmål. Vi uppskattar att alla kyrkorna kan vara öppna under sommaren, längre eller kortare tid - tack vare ordinarie personal och ideella krafter”, säger Magnus Carlsson, kyrkorådets ordförande.

Berit Andersson är administratör i Vimmerby pastorat och nyinflyttad i Pelarne. Hon och maken Ulf är två av ortsborna som ska hålla kyrkan öppen.

”Jag ser fram emot sommarmornarna då jag ska gå uppför backen mot kyrkan för att öppna den för besökare”, säger hon.

Att broschyren är uppskattad märks i de brev som brukar komma till stiftskansliet. Så här kan det låta:

”Vi vill ge en eloge till alla eldsjälar som har hållit kyrkorna öppna, och hoppas verkligen att den här traditionen får fortsätta. Vi har hittills besökt 18 kyrkor 2021 och 29 kyrkor 2022. Hur många blir det 2023? Det finns många kvar att besöka...”

Kanske kyrkorna i Vimmerby, Storebro, Frödinge, Locknevi, Pelarne, Rumskulla och Tuna?

Text: Katarina Sandström Blyme

Läs broschyren här