Diakon- och prästvigning juni 2020

Lördag 13 juni vigdes fyra präster och tre diakoner av biskop Martin Modéus i Linköpings domkyrka.

Gudstjänsten var utformad för att anpassas till de restriktioner och hänsyn som Coronapandemin för med sig. För att så många som möjligt skulle kunna dela glädjen med de blivande prästerna och diakonerna visades gudstjänsten i en uppskattad livesändning.

"Detta är en märklig tid, det påpekas jämt. Men ordet ”märklig” har sin relevans bara om man anser att det finns ett normalläge. I dag samlas ni, diakon- och prästkandidater, till er vigning. Den är inte som vanligt – men vanligt är ett rätt relativt begrepp i en tvåtusen år gammal kyrka"

Inledningen i biskop Martins predikan

Filmen går att se här. Gudstjänstagendan kan laddas ner här.

De som nu träder i tjänst i Svenska kyrkan är:

Diakoner
Helena Borgenback - Motala församling
Eva Fremred - Borgs församling
Cia Kågedal – Mjölby församling

Präster
Carolin Falk – Ödeshögs församling
Katarina Grahn – Västerviks församling
Elin Kindeskog – Åkerbo församling
Elisabeth Roos - Östra Ryds församling

Läs mer om dem nedan.

Helena Borgenback

Ålder: 48 år.
Bor: Nyinflyttad i Vadstena. Ursprungligen från Piteå.
Familj: Make och fem barn varav den yngste,  13 år bor hemma. Flatcoated retriever-valp och katt.
Tidigare sysselsättning: lärare på förskola, förskoleklass och fritids, IKT-pedagog, mottagningshandläggare och senast tjänst som diakoniassistent i församling i Uppland.
Är uppvuxen inom EFS, Evangeliska Fosterlandsstiftelsen. Min kallelse till diakon kom genom mitt arbete och engagemang för flyktingar i Gävle.
Som diakon vill jag fortsätta tjäna Gud och människan i kyrkans tjänst.
Intressen: Natur, kultur, friluftsliv mm.

eva fremred

Ålder: 42 år.
Bor: Kedjehus i området Skarphagen i Norrköping.
Familj: Maken Peter och tre barn, som är 15, 14 och 8 år.
Tidigare sysselsättning: Psykiatrisjuksköterska, främst inom barn- och ungdomspsykiatrin. Assistent i församlingsarbete och arbete med diakoni i Borgs församling. Inriktning barn/ unga och familj.
Intressen: Jag tycker mycket om att umgås med familj och vänner. Mitt smultronställe är sommarstugan i St Annas skärgård.

cia kågedal

Ålder: 51 år.
Bor: Linköping.
Familj: Ja.
Tidigare sysselsättning: Miljö- och hälsoskyddsinspektör och har även erfarenhet som kriminalvårdare och lärarvikarie. Innan och parallellt med slutåret till diakon har jag arbetat som assistent i församlingsarbete.
Intressen: Jag tycker om att vara öppen för vart dagen för mig; träffa människor, göra utflykter eller kanske koppla av med en film eller serie.

elisabeth roos

Ålder: 52 år.
Bor: Mormorsgruvan, Åtvidaberg.
Familj: Man och 19-årig dotter  samt bonusson, 38 år.
Tidigare sysselsättning: Församlingspedagog och har arbetat i Lidingö församling, Säby församling/Tranås, Kärna församling, Skäggetorps församling och senast i Åtvids församling.
Intressen: Lokalhistoria och bygdegemenskap, (ordförande i Dockekulla bygdegårdsförening, guide i Mormorsgruvan, styrelseledamot i  Brukskultur, Åtvidaberg), läser gärna, pysslar i trädgården, spelar cittra m.m.

Carolin falk

Ålder: 38 år.
Bor: Tranås.
Familj: Man och två barn.
Tidigare sysselsättning: Församlingspedagog i Vadstena och Dals församlingar, Ämneslärare 7-9 grundsärskola och alternativ läromiljö för elever med autism.
Intressen: Umgås med familj och vänner. Sjunger, lyssnar på musik och läser. Ser gärna brittiska deckare på tv eller riktigt bra dokumentärer. Försöker bli en seglare tillsammans med familjen.

elin kindeskog

Ålder: 32 år
Bor: Berga i Linköping.
Familj: Pojkvän, mor, far och bror.
Tidigare sysselsättning: Har bakgrund som ungdomsledare i Allians- och Baptistförsamlingen i Nässjö. Musik- och psykologistudier.
Intressen: Tycker om musik (lyssna och utöva), skrivande, cykling, silversmide, vegetarisk mat - och att samtala, förstå och lära känna andra människor.

katarina grahn

Ålder: 26 år.
Bor: Flyttar snart från Linköping till Västervik.
Familj: Pojkvän, mamma, pappa och storebror, kattungen Nikki.
Tidigare sysselsättning: Präststudier.
Intressen: Musik, ikonmålning, cykling, sy och träslöjd m.m.​