Foto: Katarina Sandström Blyme

Diakon- och prästvigning juni 2021

Söndag den 20 juni vigdes fem diakoner och två präster av biskop Martin Modéus i Linköpings domkyrka.

Vigningen är en mässa då kandidaterna får avge sina vigningslöften där de förklarar sig villiga att med Guds hjälp fullgöra sina livslånga uppdrag, stå fasta i kyrkans tro, följa kyrkans ordning samt i sina liv vittna om Guds kärlek, och där de omsluts av bön att kunna leva i sina löften. Högtiden var i år uppdelad på två tillfällen, den första mässan kl 10 och den andra klockan 12.

Vigningsmässorna sändes direkt och kan även ses i efterhand:
Se mässan 10.00
Ladda ner och följ med i gudstjänstagendan till vigningsgudstjänsten klockan 10.

Se mässan 12.00
Ladda ner och följ med i gudstjänstagendan till vigningsgudstjänsten klockan 12

De som nu träder i tjänst i Svenska kyrkan är:

Diakoner
Loredana-Elena Pogar – Eksjö församling (Södra Vedbo pastorat)
Ina Nord – Tranås pastorat
Kenneth Hjärling – Ödeshögs församling (Folkungabygdens pastoat)
Per Åkerström – Åkerbo församling
Linda Lagnestam – Landeryds församling (Linköpings domkyrkopastorat)

Präster
Simon Ragnar – Vreta klosters församling
Istvan Attila Varro Nagy – Södra Vedbo pastorat

Läs mer om dem nedan.

Gud, du har kallat var och en av oss till olika uppdrag i världen och i kyrkan. Nu ber vi för dem som vigs till tjänst. Hjälp dem att vad som än möter lita på att du har kallat och sänt dem, ge dem uthållighet i sin tjänst och låt dem känna att du bär dem i varje uppgift. Amen

Loredana-Elena Pogar

Loredana-Elena Pogar Foto: Katarina Sandström Blyme

Loredana-Elena Pogar är 35 år bor i Bodafors. Hon är uppvuxen i Rumänien och har bott i Sverige sedan 2013. Hon har studerat socialt arbete, juridik och kommunikation. Hon har arbetat med barn och diakoni i Eksjö församling, där hon också ska tjänstgöra som diakon.

Ina Nord

Ina Nord Foto: Katarina Sandström Blyme

Ina Nord är 32 år och bor i Adelöv och kommer från Uråsa utanför Växjö. Ina har tidigare arbetat som sjuksköterska men de senaste åren har hon varit diakoniassistent i Tranås pastorat. Där ska hon nu tjänstgöra som diakon.

Kenneth Hjärling

Kenneth Hjärling Foto: Katarina Sandström Blyme

Kenneth Hjärling är 60 år och bor i Vadstena. Han kommer ursprungligen från Järfälla men är uppväxt i Godegård norr om Motala. Kenneth har tidigare arbetat som sjuksköterska och har bott och verkat i både Danmark och Norge. Nu ska han tjänstgöra som diakon i Ödeshögs församling.

Per Åkerström

Per Åkerström Foto: Katarina Sandström Blyme

Per Åkerström är 51 år och bor i Linköping. Han kommer ursprungligen från Karlsborg i Skara stift. Per är kyrkomusiker men också utbildad socialantropolog med medicinsk inriktning. Han ska tjänstgöra som diakon i Åkerbo församling där han sedan tidigare har en tjänst i huvudsak riktad mot unga/unga vuxna och samtalscentrum i Tallboda.

Linda Lagnestam

Linda Lagnestam Foto: Katarina Sandström Blyme

Linda Lagnestam bor i Vreta Kloster och kommer från Skara. Hon har arbetat som församlingspedagog och ska nu tjänstgöra som diakon i Linköpings domkyrkopastorat.

Simon Ragnar

Simon Ragnar Foto: Katarina Sandström Blyme

Simon Ragnar är 40 år, bor i Borensberg och kommer från Ljungsbro. Han har arbetat på Linköpings Stadsmission, på behandlingshem, som boendestödjare och i öppen social verksamhet. Nu ska han tjänstgöra som präst i Vreta klosters församling.

Istvan Attila Varro Nagy

Istvan Attila Varro Nagy Foto: Katarina Sandström Blyme

Istvan Attila Varro Nagy är 44 år och bor i Lönneberga. Istvan är svensk medborgare. Han kommer från Rumänien och har ungerska som modersmål. Han har en juristexamen och har arbetat som lärare på högstadiet. Nu ska han tjänstgöra som präst i Södra Vedbo pastorat.

Bilder från de senaste vigningarna

Diakon- och prästvigning juni 2020

Lördag 13 juni 2020 vigdes fyra präster och tre diakoner av biskop Martin Modéus i Linköpings domkyrka.

"Jag längtar verkligen!"

Lördag 16 januari 2021 vigdes en präst av biskop Martin Modéus i Linköpings domkyrka. Välkommen Jimmy Tåli!