Biskop Martin Modéus håller sin bok "Bildrikt talat".
Foto: Katarina Sandström Blyme

Biskop Martin ger ut bok med egna fotografier

Reflektionsboken "Bildrikt talat" är ett samtal mellan läsaren och bilden. Några av bilderna finns också som en utställning med samma namn.

Redan i tidiga tonåren började biskop Martin Modéus att fotografera. Intresset har hållt i sig. De som följer hans Instagramkonto kan ta del av stämningsmättade bilder, särskilt djur- och naturmotiv.

Nu har hans bilder fått ny inramning. Ett trettiotal av dem har samlats i boken
”Bildrikt talat” (Verbum) som gavs ut i början av september 2021 och i samband med Bokmässan i Göteborg ställs en del av dem ut i domkyrkan.

Att vara amatör är att göra det man älskar. Jag är amatörfotograf, en som älskar bilder

Martin Modéus är noga med att han är amatörfotograf, han gör inte gör anspråk på att ta tekniskt perfekta bilder.

- Ordet ”amatör” kommer av franskans »aimer«, att älska. Jag fotograferar eftersom jag älskar det. I naturen, mest, så söker jag efter det som får mig
att haja till, att associera vidare, säger han.

Just associationer är en viktig del av boken. Till varje bild finns frågor tänkta att leda till ett samtal mellan läsaren och bilden. Frågorna har lite av ”galen” karaktär, till exempel ”Kan man bli vän med en häger?” och ”Vad får dig att ta ett skutt?”

Med sin nya bok vill Martin Modéus lyfta bildens plats i kyrkan. De visuella bilderna går djupare än vad man kanske tidigare förstått i den lutherska traditionen. Kyrkans ikoner hjälper oss att se in i en större värld.

- Men det finns också en sorts skapelsens ikoner; djuren, växterna, allt det vi möter runt oss viskar också: ”Se på mig, och se igenom mig. Jag har något att berätta”.

...det finns en sorts skapelsens ikoner; djuren, växterna, allt det vi möter runt oss viskar också: »Se på mig, och se igenom mig. Jag har något att berätta

Djuren, naturen, medänniskor och jag själv - allt hänger ihop för Martin Modéus.

- Allt det jag möter i naturen berättar om Gud. Och om medmänniskan som en del av skapelsen. Och om mig själv. Livets tre grundrelationer: till Gud som är och andas i allt, till medmänniska-och-skapelse, utan att skilja dem åt, eftersom människan är en del av skapelsen, och till mig själv.

Bok

Läs en intervju med Martin Modéus om hans bok

Intervju i Miljömagasinet

"Bildrikt talat" (Verbum), en reflektionsbok av biskop Martin Modéus.

Beställ boken

Utställning

Utställningen ”Bildrikt talat” visades första gången i Göteborgs domkyrka 22 september-3 oktober 2021.
Hedvig Eleonora kyrka, Stockholm 16 maj-29 maj.
Ett samtal mellan biskop Martin Modéus och kyrkoherde Sven Milltoft kring utställningen Bildrikt talat kommer att äga rum i Hedvig Eleonora kyrka i samband med Stockholm bokhelg 22/5 kl 12.30-13.00.
Linköpings domkyrka 12 juni-31 augusti.

Bokmässan

På Bokmässan i Göteborg samtalade Martin Modéus och Ola Sigurdson, professor i tros- och livsåskådningsvetenskap om fotokonsten inom kyrkan och likheterna mellan bön och fotografering.
Samtalet kunde ses på plats men finns tillgängligt digitalt från 26 oktober.
Se föredraget