Vreta klosters kyrkby

Ta med fikakorg och gör en utflykt till Vreta klosters unika kyrkby. Kyrkan är en av vårt lands mest intressanta medeltida byggnader, den uppfördes i början av 1100-talet. Inne i kyrkan finns ett museum.

I kyrkbyn återstår idag ruinerna av Sveriges första kloster som under flera hundra år var landets förnämsta. I området finns ett baptisterium, en tidigkristen dopanläggning som fanns före klostret.

Klosterhuset, som idag rymmer utställningar, är ett ståtligt spannmålsmagasin från slutet av 1200-talet. Här finns också fler historiska byggnader och platser, bland andra Fattigstugan, Gamla prästgården, Gamla klockaregården, Liktorget och Tiondeboden. Vill du lära dig mer om området hittar du informationsfoldrar i kyrkan och klosterhuset.

Barnens upptäcktsfärd – roliga klurigheter för barn hittar du i klosterhuset. I kyrkbyn finns bänkbord och i det Gamla stallet hittar du toaletter.

Information om öppettider m m hittar du här: svenskakyrkan.se/vretakloster/vreta-klosters-kyrka