Varierande att vara vaktmästare i Vreta

– Det bästa med mitt jobb är att det är så omväxlande. Jag träffar folk i olika situationer, jag har bra kollegor och en fin miljö att arbeta i. Arne Markteg har varit vaktmästare i Vreta kloster i tjugo år. Följ med honom under en vecka på jobbet.

roligast:

Se hur fint det blir när vi planterar – det är kul att se resultatet, att jag får nyttja mina olika kunskaper.

sysslor vaktmästeriet utför:

Öppna kyrkor, städa församlingens lokaler, underhålla lokaler och maskiner, klippa gräs och häckar,
plantera blommor, möten med människor på våra kyrkogårdar, rensa rabatter, gräva gravar, bära kistor, medverka vid gudstjänster, dop, bröllop och begravningar, se till att det är fint på kyrkogårdar och i kyrkbyn, beställa jord och grus, köra iväg spilljord, beställa container, renoveringsarbeten, se till att fordon är servade, ta ner mindre träd, trimma buskar, ta bort löv, kratta, sopa, byta glödlampor, kompostera blommor, vända kompost, möblera om, åka ärenden, skotta snö, ha snöjour och mycket mer.

Vaktmästeriet är en mycket viktig del i det dagliga arbetet i församlingen, det är Thomas Mårtensson som är förste vaktmästare. Under sommarsäsongen består personalstyrkan av 12 personer och under vinterhalvåret sju. Varje vardagsmorgon 07.00 samlar arbetande förman Thomas Nordgren kollegorna för dagen, då rapporteras det från gårdagen och dagens arbetssysslor delas ut.

måndag

Är på jobbet innan 7.00 då dagens genomgång äger rum.

I dag är jag en heldag på Stefansgården vid Allhelgonakyrkan i centrala Ljungsbro och städar kontor, mötesrum, toaletter, kyrka, allmänna utrymmen och samlingssalar. I Stefansgården finns församlingens expedition, där har också våra präster och musiker sina kontor.

Dagens lunch intar jag i personalköket i Stefansgården.

tisdag

Vid genomgången för dagen blir Erik och jag tilldelade uppgiften att gräva en grav vid Ljungs kyrka.

Det är viktigt att se till att man inte gör någon skada vid någon annan grav när man gräver och att det ser snyggt och prydligt ut.

Kl 16.00 slutar vi för dagen under sommarhalvåret, på vintrarna jobbar vi till 15.00.

onsdag

Varje onsdag 09.00 är det morgonmässa i Allhelgonakyrkan, idag ska jag vara ljudtekniker.

Efter dagens möte har vi storsamling, när det inte är "corona-tider" har vaktmästeriet ansvar för kyrkkaffet. Då brukar vi bjuda på lite extra gott.

Stormöte innebär att hela personalstyrkan träffas och får information men också möjlighet att delge information kollegor emellan.

Efter stormötet åker jag tillbaka till vaktmästeriet.

På eftermiddagen har jag en del verkstadsjobb att göra, jag underhåller och lagar bland annat en av våra lövblåsar.

torsdag

Idag ska jag och en kollega klippa gräs, vi lastar in gräsklippare och åkgräsklippare och beger oss till Stjärnorps kyrka. På förmiddagen klipper jag kanter och vid gravarna. På eftermiddagen växlar vi uppgift och jag kör åkgräsklipparen.

fredag

Fredagens viktiga uppgift är att vara ljudtekniker vid en begravning i Ljungs kyrka.

Förutom att sköta ljudanläggningen så delar jag ut program och psalmböcker till dagens begravningsgäster. Jag hjälper också till att ta in kistan i kyrkan, tända ljus och se till att det är fint inför familjens avsked av sin nära och kära.

Text och foto: Anette Steen